Een onbekende tekening van het interieur van de Grote Kerk te Alkmaar door Cornelis Pronk Tot de geliefde kunstgenres in de 18de eeuw behoorde de topografische teken- en prentkunst. Tal van kunstenaars hebben zich in die periode in het desbetreffende genre gespecialiseerd en reisden het land door om aantrekkelijke stads- en dorpsgezichten vast te leggen. Een van de beroemdste was de Amsterdamse kunstenaar Cornelis Pronk (1691 1759). Het merendeel van zijn met grote zorgvuldigheid opgezette tekeningen laat een wereld zien waarin de zon altijd schijnt. De bomen staan volop in blad. Men ziet hier en daar een groepje mensen rustig wandelen of met elkaar praten. Ramen en deuren staan open. Soms passeert er een koets of loopt iemand met een kruiwagen voorbij. Ook in Alkmaar en omgeving heeft Pronk veel gewerkt. Behalve talloze tekeningen die de buitenkant van allerlei gebouwen laten zien, heeft hij ook diverse interieurtekeningen gemaakt. Tijdens het onderzoek naar de geschiedenis van de Alkmaarse Grote of Sint Laurenskerk trof ik enkele jaren geleden in de fotocollectie van de Rijksdienst voor de Monu mentenzorg te Zeist een zwart-wit foto aan van een mooie, doch verder onbekende afbeelding van het inte rieur van het gebouw, die door Pronk gesigneerd bleek te zijn. In dit artikel wordt eerst enige informatie gegeven over de kunste- naar en zijn oeuvre in het algemeen, IpjKp vervolgens wordt ingegaan op zijn werk in Alkmaar en op verschillen de facetten van de tekening van het interieur van de Grote Kerk.1 Wie was Cornelis Pronk? Cornelis Pronk werd op 10 decem ber 1691 in Amsterdam geboren als zoon van doopsgezinde ouders en overleed aldaar op 28 september 1759. Zijn eerste biograaf, Johan van Gooi, vermeldde in deel twee van Zelfportret van Cornelis Pronk. Ontleend aan "Pronk stukken, me delingenblad van de Stichting familiearchief Pronk", april 1982. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1996 | | pagina 4