zo extreem wijd uit. Bovendien kan men zowel het karakteristieke schort als de witte halsdoek onderscheiden. Het sober geklede echtpaar is juist aan het wandelen nabij de plek waar de laatste rustplaats was van een bekende Alkmaarder, namelijk Hans de Ries (1553-1648), de actieve voorganger van de Waterlandse doopsgezinden. Het was onder zijn lei ding dat zij in 1617 de houten schuurkerk aan de Koningsweg konden vervangen door de nog altijd bestaande Vermaning. De Ries werd begra ven onder zerk 71 in het zuidertransept, een zerk die helaas bij diverse verplaatsingen in onze eeuw niet alleen van zijn oorspronkelijke plek raakte, maar ook beschadigd werd. Tot besluit: een Pronk-expositie in Haarlem en een oproep Er zijn in het voorafgaande verschillende aspecten van het leven en de werken van Pronk aangestipt, maar er is nog veel meer dat het bestude ren en bekijken waard is. Men kan zich bijvoorbeeld nader verdiepen in de contacten die hij met allerlei doopsgezinden in de diverse plaatsen die hij bezocht onderhield, of in de wijze waarop hij en andere topografi sche kunstenaars elkaar in de 18de eeuw beïnvloed hebben. Afgelopen jaar is er door diverse kunsthistorici gewerkt aan de voorbe reidingen voor een grote expositie van het Noordhollandse werk van Cornelis Pronk. In de zomermaanden van 1997 zal de tentoonstelling te zien zijn in de Vleeshal in Haarlem. Een unieke gelegenheid voor ieder een, die geïnteresseerd is in de topografische tekenkunst van de 18de eeuw in het algemeen of in die van Pronk in het bijzonder. Maar ook voor wie belangstelling heeft voor de oude architectuur die Pronk met zoveel aandacht heeft vastgelegd. Bij de tentoonstelling zal een publicatie verschijnen, waarin diverse facetten van het werk nader belicht worden. Voor wat betreft Pronk en Alkmaar: zoals in het bovenstaande werd ver meld, is van diverse werken die Pronk in Alkmaar gemaakt heeft niet bekend of zij nog bestaan of waar zij zich bevinden. Dat geldt zowel voor de Alkmaarse portretten, zoals die van de families van de burge meesters Ras en Daey, als ook voor de hier zo uitvoerig behandelde tekening van het interieur van de Grote Kerk. Nadere informatie over deze werken is welkom. Carla Rogge 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1996 | | pagina 16