zo extreem wijd uit. Bovendien kan men zowel het karakteristieke
schort als de witte halsdoek onderscheiden. Het sober geklede echtpaar
is juist aan het wandelen nabij de plek waar de laatste rustplaats was van
een bekende Alkmaarder, namelijk Hans de Ries (1553-1648), de actieve
voorganger van de Waterlandse doopsgezinden. Het was onder zijn lei
ding dat zij in 1617 de houten schuurkerk aan de Koningsweg konden
vervangen door de nog altijd bestaande Vermaning. De Ries werd begra
ven onder zerk 71 in het zuidertransept, een zerk die helaas bij diverse
verplaatsingen in onze eeuw niet alleen van zijn oorspronkelijke plek
raakte, maar ook beschadigd werd.
Tot besluit: een Pronk-expositie in Haarlem en een oproep
Er zijn in het voorafgaande verschillende aspecten van het leven en de
werken van Pronk aangestipt, maar er is nog veel meer dat het bestude
ren en bekijken waard is. Men kan zich bijvoorbeeld nader verdiepen in
de contacten die hij met allerlei doopsgezinden in de diverse plaatsen die
hij bezocht onderhield, of in de wijze waarop hij en andere topografi
sche kunstenaars elkaar in de 18de eeuw beïnvloed hebben.
Afgelopen jaar is er door diverse kunsthistorici gewerkt aan de voorbe
reidingen voor een grote expositie van het Noordhollandse werk van
Cornelis Pronk. In de zomermaanden van 1997 zal de tentoonstelling te
zien zijn in de Vleeshal in Haarlem. Een unieke gelegenheid voor ieder
een, die geïnteresseerd is in de topografische tekenkunst van de 18de
eeuw in het algemeen of in die van Pronk in het bijzonder. Maar ook
voor wie belangstelling heeft voor de oude architectuur die Pronk met
zoveel aandacht heeft vastgelegd. Bij de tentoonstelling zal een publicatie
verschijnen, waarin diverse facetten van het werk nader belicht worden.
Voor wat betreft Pronk en Alkmaar: zoals in het bovenstaande werd ver
meld, is van diverse werken die Pronk in Alkmaar gemaakt heeft niet
bekend of zij nog bestaan of waar zij zich bevinden. Dat geldt zowel
voor de Alkmaarse portretten, zoals die van de families van de burge
meesters Ras en Daey, als ook voor de hier zo uitvoerig behandelde
tekening van het interieur van de Grote Kerk. Nadere informatie over
deze werken is welkom.
Carla Rogge
16