hekken in ons land. Het is een balusterhek in sobere renaissance stijl en bestaat uit losse segmenten, die desgewenst uit elkaar genomen kunnen worden. Op de hoeken zijn leeuwtjes die een wapenschild dragen. Ook zijn er kleine pelikanen, die zichzelf in de borst pikken 0111 zo met hun bloed hun jongen te voeden. Zij golden als een bekend symbool van de zichzelf opofferende Christus. Aan de voorzijde van het doop hek werd een klein podium voor de voorlezer, tevens voor zanger, gebouwd. Aan de achterzijde zijn twee deurtjes, waarboven spits toelo pende koperen bogen. Dit type paste men op tal van doophek- kken in de omgeving toe. {35} De banken in de dooptuin In de dooptuin zijn vaste ban ken, voorzien van deurtjes met gesneden 17e-eeuwse opzetstuk- ken. Drie laten een vrouw zien, gekleed in een lang gewaad: het zijn de personificaties van de drie goddelijke deugden, het ge loof (met kruis en boek), de hoop (met anker en vogel) en de liefde (met twee kleine kinde ren). Deze personificaties waren zowel in katholieke kring als bij de protestanten populair. Een groot doopvont, zoals de katholieken in de 16e eeuw hadden gebruikt, zal men in de dooptuin tevergeefs zoeken. De hervormden hadden een voor keur voor een bescheiden doop bekken, meestal van tin of koper. Als er gedoopt werd, plaatste men dit in een ringvormige doopbekkenhouder van koper, Beeldje van een pelikaan die zichzelf in de horst pikt om zijn jongen te voeren, te vinden op liet doophek. Opzetstukje op een deurtje van één van de banken in de dooptuin voorstellende geloof (met kruis). 50 éi

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1996 | | pagina 50