VII Overwelving in hout en in steen
igevels der
r bedraagt,
van Euro-
(middelste
mster werd
werd hier
as aange-
ns en Sint
evenals de
aronder de
IUW.
hebben in
an om ook
m met een
gevuld te
mislukten,
i hier een
ngrijk mo-
eschiedems
lukte beleg
njaarden in
"glasschrij-
iman. On-
r waren de
n de leden
ir het raam
brandschil-
:ijn de tafe-
Terwijl men in grote delen van Europa de toonaangevende kerken ten
tijde van de gotiek zoveel mogelijk in steen overwelfde, zien we in het
westen van ons land vaak ruimtes, overwelfd in hout. Daarbij werd geko
zen voor een doorlopend houten tongewelf, aangebracht in de kapcon
structie die op het muurwerk rust. Een dergelijke constructie verleende
het kerkinterieur een grote rijzigheid. Ook in Alkmaar is dat het geval.
De lage nevenruimtes van de kerk, de kooromgang, de zijbeuken en de
kapellen kregen geen overwelving in hout, maar in steen.
De houten tongewelven
In Westnederland, waar men vaak
te maken had met een slappe bo
dem, genoten houten tongewel
ven de voorkeur. Bij de keuze
voor dit type zal ook een kwestie
van smaak hebben meegespeeld.
Wanneer een ruimte in steen is
overwelfd, ligt het hoogste punt
van de binnenruimte ter hoogte
van de onderzijde van de kap. Wie
kiest voor een houten tongewelf
in de kapconstructie, verkrijgt een
hogere binnenruimte, omdat het
hoogste punt nu niet ligt ter
hoogte van de onderzijde van de
kap, maar middenin.
Aan de voet van de houten ton
gewelven ziet men zware houten
trekbalken. Zij maken deel uit van
de kapconstructie. Voorts ziet men
houten loopbruggen, voorzien
van een leuning. Zij dienen voor
het onderhoud en zijn er van be
gin af aan geweest.
Houten tongewelf met trekbalken.
De kleurige afwerking van de houten tongewelven
Het houten tongewelf heeft ribben, versierd met een destijds geliefde
keperbeschildering. De schildering, uitgevoerd in o.a. andere wit, rood
en okergeel, is echter erg verbleekt. Veel meer valt een beschildering op
35