De gebrandschilderde ramen van de kapel Opmerkelijk zijn de fraaie gebrandschilderde glas-in-loodramen. De oudste reeks wordt gevormd door de zeven ramen in de koorabsis. In elk raam ziet men een engel in lang gewaad en met grote vleugels, die in zijn gevouwen handen een attribuut houdt, betrekking hebbend op het geloof. De zeven engelen met hun attributen symboliseren de zeven sacramenten. Zo ziet men geheel links het sacrament van de doop, geheel rechts het sacrament van het huwelijk uitgebeeld. Onder elke engel is bovendien een latijnse tekst die op het desbetreffende sacrament betrekking heeft. Een vergelijkbare reeks engelen die sacramenten sym boliseren was al in 1924 door de glazenier Willem Mengelberg (1897- 1969), kleinzoon van de bekende gelijknamige architect, gemaakt voor het koor van de kerk van Onze Lieve Vrouwe van de Rozenkrans in Amsterdam, een eerdere kerk van Stuyt (1909-1911). De kleuren zijn vrij fel: rood, blauw, groen en geel. Dergelijke felle, edel- steen-achtige kleuren werden in de eerste decennia van de 20ste eeuw wel vaker toegepast. Heel anders van karakter, maar niet minder fraai, zijn de acht ramen in het schip. Terwijl in de ramen van de koorabsis engelen als hoofdrolspe lers optreden, zijn er in de ramen van het schip heiligen te zien. Zij beelden op symbolische wijze de zeven werken van barmhartigheid uit, een toepasselijk thema voor een ziekenhuis in het algemeen, maar zeker ook voor een ziekenhuis van de orde der Zusters Augustinessen, die immers voluit Zusters Augustinessen van Barmhartigheid heten. Een belangrijke plaats is gereserveerd voor Sint Elisabeth, de naamheilige De kapel van binnen. 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1996 | | pagina 17