grond is de toenmalige dijkgraaf, Wijdenes Spaans, afgebeeld op een
raam dat door de bekende glazeniersfirma Bogtman uit Haarlem ge
maakt is. Links en rechts van hem zijn korenaren weergegeven, die door
een dijk met beschoeiing worden beschermd tegen de golven.
In het trappenhuis is een raam te zien dat in 1954 werd ontworpen door
de bekende Bergense kunstenaar D. Vis. Hier leest men de toepasselijke
tekst Wien water deert, die water keert", met links en rechts de (gefin
geerde) wapens van degenen die toen betrokken waren bij het hoog
heemraadschap.
De grote vertrekken op de begane grond hebben hun stucwerkplafonds
bewaard. Alleraardigst is de stucwerkdecoratie van de zijkamer links van
de oude hoofdentree, uitgevoerd in neorococo stijl. Daar is in het mid
den een tafereel te zien van Amor (voorgesteld als een gevleugeld jonge
tje) en Psyche (uitgebeeld als een meisje met vlindervleugels).
Het grote vertrek rechts van de oude hoofdentree, dat thans dient tot
vergaderzaal, is uitgevoerd in neoclassicistische stijl. Dat geldt zowel voor
de lambrizering met de rozetjes op de hoeken van de panelen, als voor
het stucwerkplafond met de omkranste cirkelvormige vakken, als voor
de schoorsteenmantel met de gele zuiltjes.
De architect: Gerrit Looman (1853-1931)
Voor het ontwerp van het pand Kennemerstraatweg 13 werd een beroep
gedaan op een van de belangrijkste architecten die de stad destijds telde,
namelijk de stadsarchitect Gerrit Looman. Deze was in 1853 in Deven
ter geboren. Alvorens hij stadsarchitect in Alkmaar werd, had hij eerst
een aantal jaren in Leiden gewerkt als hoofdopzichter van gemeentewer
ken. In 1888 kwam hij naar Alkmaar, waar hij op tal van terreinen actief
was. Zo heeft hij zich naast zijn gewone werk vele jaren ingezet voor de
Alkmaarse afdeling van het Witte kruis.
Tot de bouwwerken die Looman voor Alkmaar ontwierp behoort het
Volksbadhuis aan het Kwerenpad (1892, thans in gebruik bij muziekver
eniging Excelsior), dat inmiddels op de gemeentelijke monumentenlijst
geplaatst is. Voorts het hofje van Paling en Foreest aan de Steynstraat in
het Emmastraatkwartier (1901). Beide zijn opgetrokken in dezelfde neo-
renaissance stijl, die Looman ook toepaste voor het huis aan de Kenne
merstraatweg 13.
Carla Rogge
24