k
Maar ook het door ons zo fraai gevonden blanke eikenhout van b.v. de
voordeur van het Moriaanshoofd (Langestraat 93) wasoorspronkelijk van
een kleurlaag voorzien.
Jarenlange verwaarlozing en de rond de eeuwwisseling ontwikkelde ge
dachte, dat materialen in hun eigen structuur moeten worden getoond,
hebben veel oude kleuren doen verdwijnen. Op basis van archiefgege-
vens en onderzoek ter plaatse zijn de afgelopen jaren echter weer op een
aantal plaatsen verf en kleur teruggebracht.
Als oudste voorbeeld kan wat dat betreft zelfs een eigendom van de ver
eniging Oud Alkmaar worden genoemd, n.1. het poortje van het Hof
van Sonoy.
Andere voorbeelden van het weer schilderen van materialen zijn de
Schermerpoort, het Huis van Achten, het Stadhuis, de Leeuwenburg en
heel recent de Kroon op de Mient. In al deze
gevallen gaat het overigens alleen om het
schilderen van het natuursteen. Bovendien
houden we ons bewust in en wordt het poly
chromeren (in veel kleuren zetten) van allerlei
ornamenten slechts met mate toegepast.
Bij huize De Kroon op de Mient kon opzich-
ter Elsinga zich echter met bedwingen en liet
TWIr hij de twee saterkoppen in duivelse kleuren
schilderen. Hij heeft zich hierbij duidelijk la
ten inspireren door een bezoek aan de onlangs
ontdekte kleurstellingen op consoles in het
voormalige Sint-Jansgasthuis in Hoorn.
Gaat u maar eens kijken in Hoorn, u zult ver
baasd zijn over de kleurenpracht en de gede
tailleerdheid van dit originele 16e eeuwse
werk.
Terug naar de genoemde vraagstellers: ik moet
bekennen, dat we veel mensen in eerste in
stantie wellicht wat teleurstellen. Het is namelijk niet zo simpel om een
kleur te bepalen en we hebben zoals gezegd geen vaste kleurenkaart.
Overigens is dat in het "verre" verleden wel zo geweest. Eén van mijn
voorgangers, de heer Reder, hanteerde nadrukkelijk een vast kleuren
schema voor alle monumenten die hij restaureerde. In de periode waarin
mijn voorganger Landzaat de scepter zwaaide, kwam hier echter al snel
verandering in en ik trek deze lijn nog steeds met veel enthousiasme
door.
Saterkop van het pand Mient 31
19