iets grotere afstand verhinderde niet dat hij in verbinding bleef staan met
boekhandelaren in andere plaatsen. De drukker moet van te voren gewe
ten hebben dat deze personen als opdrachtgevers een voorname bron
van inkomsten zouden vormen naast de stad Alkmaar. Zo bezien wekt
het dus geen verwondering dat het Schilder-Boeck in Alkmaar gedrukt
is. Wel is Alkmaar door dit soort uitgaven als boekenstad als het ware op
een hoger niveau getild. In het netwerk van drukkers, verkopers en uit
gevers nam de stad een plaats in. Misschien een bescheiden plaats, maar
met de drukker Jacob de Meester en met uitgaven als die van het Schil
der-Boeck wel een duidelijke plaats.
Alice van Diepen
Noten
1De tekst van dit artikel komt grotendeels overeen met de lezing die ik gehouden heb op
12 september 1992 in het Regionaal Archief Alkmaar. De belangrijkste bronnen voor
deze lezing waren: Alice van Diepen, Jacob de Meester 1612) een opmerkelijk druk
ker, in: De zeventiende eeuw 6 (1990) p. 117-121 en Alice van Diepen, Printen, ver-
coopen ende coopen. De Alkmaarse boekhandel 1500-1650, Amsterdam 1988, niet ge
publiceerd.
2. zie ook Leo Noordegraaf, Van Manders Schilder-Boeck in delen. Creativiteit en com
mercie verenigd, in: Archivara, periodiek van de stichting Vrienden van het archief van
Alkmaar en omgeving, 5e jaargang, nrs 1 en 2,1992.
3. B. Haak, Hollandse schilders in de Gouden Eeuw, Milaan 1984 p. 166-172.
7