Het zal duidelijk zijn dat deze handeling zoveel lucht verbruikt dat dit
hooguit enkele malen herhaald kan worden. Om die reden is het ook
zeer onwenselijk om slechts enkele minuten de motor te laten draaien.
Want tijdens het draaien moet de "luchtbuffer" gevuld worden voor de
volgende start. Dit betekent over het algemeen dat anderhalf uur draaien
het absolute minimum is.
Voor het vullen van de
luchtvaten t.b.v. de lucht-
verstuiving en het starten is
naast de cilinder een twee-
traps luchtpomp geplaatst.
Tussen de eerste en de
tweede trap wordt de lucht
door een koelvat geleid. De
lucht wordt eerst gecom
primeerd tot 10 bar en ver
volgens tot 60 bar.
De capaciteit van de lucht
pomp is afstelbaar. Voor het
vullen van de luchtvaten is
meer lucht nodig dan wan
neer de lucht alleen ge
bruikt wordt voor brand
stofverstuiving.
Heeft de motor voldoende
toeren dan stopt men de
luchttoevoer naar de cilin
der en gebruikt men de
lucht alleen nog voor de
verstuiving van de brand
stof.
Nu zal men middels de va-
cuumpomp de lucht uit de
aanzuigbuis van de waterpomp zuigen. Hierdoor zal het "binnenwater"
omhoog gezogen worden en kan de waterpomp het water verzetten
naar "buiten". Na deze handeling is de vacuumpomp niet meer nodig.
In 1988 werd het dieselgemaal een museumstuk. Het starten van electri-
sche bemaling is niet meer dan het omdraaien van een knop.
Luchtflessen van hel dieselgemaal.
C.A. Leegwater
91