Het zal duidelijk zijn dat deze handeling zoveel lucht verbruikt dat dit hooguit enkele malen herhaald kan worden. Om die reden is het ook zeer onwenselijk om slechts enkele minuten de motor te laten draaien. Want tijdens het draaien moet de "luchtbuffer" gevuld worden voor de volgende start. Dit betekent over het algemeen dat anderhalf uur draaien het absolute minimum is. Voor het vullen van de luchtvaten t.b.v. de lucht- verstuiving en het starten is naast de cilinder een twee- traps luchtpomp geplaatst. Tussen de eerste en de tweede trap wordt de lucht door een koelvat geleid. De lucht wordt eerst gecom primeerd tot 10 bar en ver volgens tot 60 bar. De capaciteit van de lucht pomp is afstelbaar. Voor het vullen van de luchtvaten is meer lucht nodig dan wan neer de lucht alleen ge bruikt wordt voor brand stofverstuiving. Heeft de motor voldoende toeren dan stopt men de luchttoevoer naar de cilin der en gebruikt men de lucht alleen nog voor de verstuiving van de brand stof. Nu zal men middels de va- cuumpomp de lucht uit de aanzuigbuis van de waterpomp zuigen. Hierdoor zal het "binnenwater" omhoog gezogen worden en kan de waterpomp het water verzetten naar "buiten". Na deze handeling is de vacuumpomp niet meer nodig. In 1988 werd het dieselgemaal een museumstuk. Het starten van electri- sche bemaling is niet meer dan het omdraaien van een knop. Luchtflessen van hel dieselgemaal. C.A. Leegwater 91

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1994 | | pagina 89