Joop zei dat hij de motor ging starten, maar het was niet tot hem door gedrongen dat Joop dit serieus bedoelde. Het machinist zijn op een gemaal en daarmee alleen de verantwoorde lijkheid dragen voor het drooghouden van de polder is een niet geringe last op iemands schouders. Op vacantie gaan kon niet. Om die reden is het een verademing als je deze verantwoordelijkheid kan delen b.v. met je zoon. De bediening van het gemaal gaf's zomers niet veel werk, maar in de winter was men soms tweehonderd uur of meer per maand bezig om de polder droog te houden. Deze uren moesten worden gemaakt naast de normale dagelijkse bezigheden. Tijdens het draaien moest het krooshek vrij gehouden worden van kroos, takken en blad. In de nazomer waren er soms drie mensen nodig 0111 het kroos met harken voor het krooshek weg te halen en vervolgens hogerop te gooien. Van een gebrekkige kennisoverdracht van de bediening van het gemaal was geen sprake. Junior draaide gedurende vele jaren onder verantwoor delijkheid van senior. Zo leerde Joop Leegwater de bediening van het gemaal in de practijk bij zijn vader Dirk en later ging het precies zo bij Joops zoon Hans In beide gevallen de jongste zoon uit de familie. De bediening Allereerst wordt de naald voor de brandstoftoevoer gereinigd en ge smeerd. Vervolgens wordt doot het tornen van het vliegwiel de zuiger bovenin de cilinder gzet. Dit kan alleen indien de luchtinlaat geopend staat, zodat er geen compressie opgebouwd wordt. Afhankelijk van de omstandigheiden (koude start, warme start) wordt er brandstof handmatig voorgepompt. Hiertoe kan de brandstofpomp los gemaakt worden van zijn gebruikelijke aandrijving (een excentriek) en tijdelijk van een hendel worden voorzien. Men controleert of de luchtvaten die steeds onder druk staan de juiste compressie hebben. Bij een tekort kan men hevelen, bij een teveel kan men afblazen. De oliedruppelaars worden afgesteld voor een juiste smering. De leidin gen van de luchtvaten naar de luchtpomp worden onder druk gezet. De leiding van het werkvat naar de verstuiver wordt onder druk gezet. Door het aanzet-luchtvat te openen blaast men lucht in de cilinderkamer, waardoor de zuiger naar beneden wordt gedrukt. Gelijk daarmee zal het vliegwiel gaan draaien. Is de zuiger beneden, dan zal de luchttoevoer stoppen en komt de zuiger door het vliegwiel weer omhoog. Dit herhaalt zich enige malen, waar door de motor op toeren komt. 90

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1994 | | pagina 88