Hoe starten wij het dieselgemaal?
De bediening van het gemaal is vanaf 1913 overgedragen van vader op
zoon, waarbij aangetekend moet worden dat de eerste van de machinis
ten eigenlijk een molenaar was. Het moet voor Theodorus (Dirk) Leeg
water een revolutie in zijn leven geweest zijn, dat hij in maart 1913 geen
molenaar meer was maar vanaf dat moment machinist van een dieselge
maal. Na zijn inwerkperiode zal hij evengoed nog menigmaal met zweet
in zijn handen hebben gestaan bij de bediening van het gemaal. Toen
zijn aangenomen zoon Joop interesse begon te krijgen voor het gemaal
Machinist Hans Leegwater bedient het dieselgemaal.
(dat in de familie nog steeds met de benaming "machien" wordt aange
duid) moet dat voor Dirk een opluchting zijn geweest.
Dirk droeg de verplichting om monteurs te helpen bij revisie zo snel
mogelijk over aan zijn zoon. Joop wilde niets liever dan dat en assisteer
de zijn vader vaak bij de bediening. Op 15-jarige leeftijd overblufte hij
zijn vader door de motor zonder hulp te starten. Zijn vader schrok zich
wild toen hij de motor hoorde lopen. Hij had alleen maar gelachen toen
89