Op 14 november 1912 werd het leveringscontract met Werkspoor geslo
ten en op 8 maart 1913 werd het dieselgemaal in de polder Overdie en
Achtermeer in bedrijf gesteld.
Het bijbehorende machinegebouwtje stond los van dit contract en werd
naar ontwerp van de plaatselijke architect, L. Groen, op 17 december
1912 aanbesteed en gegund aan aannemer Joh. Apeldoorn.
Het gebouwtje werd opgetrokken in een vorm die rechtstreeks voort
kwam uit de functie. De architect heeft hier meer de rol van ingenieur
dan van vormgever vervuld.
Bijzonderheden
Hoewel het principe van een dieselmotor in de loop der jaren ongewij
zigd is gebleven, bezit de oorspronkelijke motor toch een aantal specifie
ke bijzonderheden.
De bemalingsinstallatie is van het zogenaamde A-Frame type, werkende
volgens het enkelwerkende viertakt systeem. Het bezit een ééncylinder
dieselmotor van 20-25 PK, die een centrifugaalpomp aandrijft, in staat
om per minuut 33 m2 water 1,6 m hoog weg te pompen. De zuiger van
Het dieselgemaal.
86