Situatie van het gemaal met naaste omgeving
Naam van den Polder.OveztU cnglcfitcvmc&z'.
De Alkmaarse diesel
Het is geheel in dit beeld passend, dat het toenmalige polderbestuur van
de polder "Het Overdie en de Achtermeer" na het 1912 afbranden van
de poldermolen besloot tot het installeren van een dieselgemaal. In de
eerste contacten die men hiertoe had met de firma Werkspoor uit Am
sterdam schreef deze firma: "Ofschoon door ons zowel stoom-, als mo
torinstallaties zijn uitgevoerd, worden eerstgenoemde voor polderbema
ling meer en nreer verdrongen door dieselmotoren, die zo bij uitstek ge
schikt zijn voor dit doel".
In het toenmalige informatie en reclameboekje van Werkspoor "Polder
bemaling" werden de voordelen van de diesel en de centrifugaalpomp
uitgebreid verkondigd.
- de kleinere plaatsruimte ("..nauwelijks een derde van de oppervlakte
vereischt voor een stoominstallatie..");
- de geringere bouwkosten ("..de
stoominstallatie vordert belangrijke
hoogere bouwkosten..");
- het geringere brandstofverbruik
("..meerdere zuinigheid..");
- de snellere start ("..binnen 10 minu
ten na in gang zetten van de Diesel
motor, welke noodig zijn voor het
volzuigen der centrifugaalpomp, is
het gemaal in volle werking..");
- de eenvoudigere bediening ("..een
gewoon werkman, b.v. een mole
naar, kan binnen korten tijd als ma
chinist daarvoor worden opgeleid en
meer personeel is absoluut on-
noodig..");
- de grotere betrouwbaarheid ("..geen
motor van ander stelsel kan op het
punt van betrouwbaarheid met haar
in vergelijking treden..").
In het informatieboekje wordt tevens
een opsomming gegeven van de reeds
opgeleverde en werkende dieselpol
dergemalen. Tenslotte volgden letter
lijke publicaties van circa 20 getuig-
schriften van polderbesturen over de
Situatie van het gemaal en omgeving. goede werking van de dieselinstallatie.
85