Dieselgemaal
even in actie
zondheidsredenen als machinist. Hij kreeg ontslag met de dankbetuiging
"op de meest eervolle wijze voor de vele aan de polder bewezen dien
sten". Zijn laatste salaris was 673,-. Zijn pleegzoon, Joseph Wester, later
ook Leegwater geheten, nam zijn taak over. Hij moest wel een cursus
gaan volgen in motorkennis. Bij de opheffing van de polder in 1962 gaat
Joseph Leegwater over in gemeentedienst. Zijn salaris was toen
1508,08 inclusief vakantietoeslag en nog 50,- kolengeld. Toen hij
door het oprukken van de bebouwing rond het gemaal op moest hou
den met zijn boerderij werd hij naast machinist ook conciërge van de
L.T.S.
Op 17 september 1984 volgde zijn zoon Hans hem op als machinist.
Deze was van beroep horlogemaker en bediende het gemaal vooral in de
avonduren en de weekeinden. Als het water erg hoog stond en er dring
end gemalen moest worden nam hij vrij
bij het bedrijf waar hij werkte.
In 1988 is het dieselgemaal vervangen
door een gemaal met electromotor. De
diesel werd een museumstuk.
Het gemaal heeft in 1993 de naam "J.
Leegwater" gekregen als eerbetoon aan
de laatste twee Leegwatermachinisten:
Joop en Johannes (Hans). Dit mede op
verzoek van hun weduwen. En wie weet
komt er nog een 4e generatie Leegwater
als machinist in de personen van Sjoerd
(5 jr) en/of Niels (2 jr) de zonen van
Hans Leegwater, de laatste machinist. As
piraties daarvoor zijn er in ieder geval al
wel! Tot die tijd neemt Aard Blaauw de
honneurs meer dan prima waar. In het
dagelijks leven is hij machinist op een
loodsboot in IJmuiden en hij koestert het
gemaal. Het naambordje "J. Leegwater"
heeft hij verzorgd. Een leuk detail is, dat
het hout waarvan het gemaakt is, aange
spoeld is bij het gemaal. Een echt water
bordje dus.
ALKMAAR Het uit
1913 stammende dieselge
maal aan de Cort van der
Lindenkade, dat alleen
nog als museumgemaal-
tje door vrijwilligers in
stand wordt gehouden,
moest gisteren weer echt
in bedrijf komen om er
voor te zorgen dat het wa
terpeil in Alkmaar Over-
die niet te hoog zou wor
den. Het elektronische
gemaal lag wegens sto
ring stil. Ook vandaag
moet het dieselgemaal
meedraaien, want door de
overvloedige regenval is
er nog een grote achter
stand weg te malen. Van
vier uur 's middags tot 's
avonds tien uur hield ma
chinist Aard Blaauwboer
het dieselgemaal in be
drijf. Tot zijn genoegen
kon hij constateren dat de
oudjes het nog best doen.
Dat het dieselgemaal nog heel goed
dienst kan doen blijkt uit het feit dat
het dit najaar nog in actie kwam bij de
wateroverlast op l november 1994.
(bericht Alkmaarsche Courant
1-11-1994).
De oorlogsjaren 1940-1945
10 Mei 1940 valt Duitsland Nederland
binnen. Na vijf dagen maakt de capitula-
59