Dieselgemaal even in actie zondheidsredenen als machinist. Hij kreeg ontslag met de dankbetuiging "op de meest eervolle wijze voor de vele aan de polder bewezen dien sten". Zijn laatste salaris was 673,-. Zijn pleegzoon, Joseph Wester, later ook Leegwater geheten, nam zijn taak over. Hij moest wel een cursus gaan volgen in motorkennis. Bij de opheffing van de polder in 1962 gaat Joseph Leegwater over in gemeentedienst. Zijn salaris was toen 1508,08 inclusief vakantietoeslag en nog 50,- kolengeld. Toen hij door het oprukken van de bebouwing rond het gemaal op moest hou den met zijn boerderij werd hij naast machinist ook conciërge van de L.T.S. Op 17 september 1984 volgde zijn zoon Hans hem op als machinist. Deze was van beroep horlogemaker en bediende het gemaal vooral in de avonduren en de weekeinden. Als het water erg hoog stond en er dring end gemalen moest worden nam hij vrij bij het bedrijf waar hij werkte. In 1988 is het dieselgemaal vervangen door een gemaal met electromotor. De diesel werd een museumstuk. Het gemaal heeft in 1993 de naam "J. Leegwater" gekregen als eerbetoon aan de laatste twee Leegwatermachinisten: Joop en Johannes (Hans). Dit mede op verzoek van hun weduwen. En wie weet komt er nog een 4e generatie Leegwater als machinist in de personen van Sjoerd (5 jr) en/of Niels (2 jr) de zonen van Hans Leegwater, de laatste machinist. As piraties daarvoor zijn er in ieder geval al wel! Tot die tijd neemt Aard Blaauw de honneurs meer dan prima waar. In het dagelijks leven is hij machinist op een loodsboot in IJmuiden en hij koestert het gemaal. Het naambordje "J. Leegwater" heeft hij verzorgd. Een leuk detail is, dat het hout waarvan het gemaakt is, aange spoeld is bij het gemaal. Een echt water bordje dus. ALKMAAR Het uit 1913 stammende dieselge maal aan de Cort van der Lindenkade, dat alleen nog als museumgemaal- tje door vrijwilligers in stand wordt gehouden, moest gisteren weer echt in bedrijf komen om er voor te zorgen dat het wa terpeil in Alkmaar Over- die niet te hoog zou wor den. Het elektronische gemaal lag wegens sto ring stil. Ook vandaag moet het dieselgemaal meedraaien, want door de overvloedige regenval is er nog een grote achter stand weg te malen. Van vier uur 's middags tot 's avonds tien uur hield ma chinist Aard Blaauwboer het dieselgemaal in be drijf. Tot zijn genoegen kon hij constateren dat de oudjes het nog best doen. Dat het dieselgemaal nog heel goed dienst kan doen blijkt uit het feit dat het dit najaar nog in actie kwam bij de wateroverlast op l november 1994. (bericht Alkmaarsche Courant 1-11-1994). De oorlogsjaren 1940-1945 10 Mei 1940 valt Duitsland Nederland binnen. Na vijf dagen maakt de capitula- 59

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1994 | | pagina 57