I
e menigeen
ijdig aan de
stand en de
tvoering zijn
;e stoepbank
grafenisstoet
eeshuis werd
thans in het
Het bankje
ierlijk uitge
rechtsonder
ding in kleur
ag. 49.
zijschotten,
ip de opme-
(imeesters in
Leeuwen-
23) en het
ent 25, ook
heeft zowel
vast bankje,
atst. De lage
e mode van
■pt veld.
sober stoep-
riet men op
van het in
de hofje aan
an "Ach lie—
oesten kun-
■pbank langs
erop prakti-
ippersgilde-
invis uit ca.
houten
of ijzeren hek.
Het al genoemde schilderij uit 1619 van de begrafenisstoet in de Lange-
straat geeft niet alleen een stoep met een stoepbank te zien, maar tevens
diverse stoepen met stoephekjes.
Een aanzienlijk jonger voorbeeld bevond zich eertijds bij het bekende
huis De Leeuwenburg uit 1731 aan de Mient. Op de boven genoemde
tekening op pag. 255 van "Ach lieve tijd" kan men zien hoe voor de
stoep van het huis een
hekwerk, gevat tussen
monumentale vierkante
palen, gepland was. De
palen rusten op een voet
plaat en hebben aan de
bovenzijde een lage bolle
bekroning, zoals men in
de 18de eeuw wel vaker
op stoeppalen aantreft.
Ook voor het Hofje van
Splinter moet in de 18de
eeuw een hekwerk heb
ben gestaan, gevat tussen
vierkante palen. Op de te
kening van Crescent staat
dit hek afgebeeld.
Het hofje van Splinter met stoephek. Deze tekening, toegeschreven aan de
Albnaarse kunstenaar Crescent, laat de situatie van 1798 zien.
(Top. Atlas R.A.A.)
Stoeppalen
Een andere mogelijkheid
om de stoep te begrenzen
was een reeks ronde, konisch toelopende hardstenen palen, voorzien van
een fors basement aan de onderzijde en van een nadrukkelijke accentu
ering aan de bovenzijde. Tussen dit soort palen waren geen hekwerken,
maar kettingen of stangen aangebracht. Op pag. 118 van "Ach lieve
tijd" staat een voorbeeld hiervan bij een huis aan de Oudegracht, in
1817 getekend door J. Crescent. De desbetreffende stoep hoort bij een
breed huis dat waarschijnlijk kort te voren gemoderniseerd was. Daarvan
getuigen niet alleen de fraai gedetailleerde, rustige kroonlijst die als eni
ge versiering een smal tandlijstje draagt, maar ook de deur met het pun
tig ovale kussen. Dergelijke onderdelen waren nl. juist in het eerste
kwart van de 19de eeuw in zwang, dat wil zeggen in de tijd van het ne
oclassicisme. Dat gold ook voor dit soort stoeppalen met kettingen of
stangen. Bij dit huis zijn stangen gebruikt.
11