brandkraan dienst deed) gereden en werd met behulp van een brand slang de tank weer gevuld. Hoe de administratieve verwerking tussen het waterleidingbedrijf en de Gemeentereiniging geregeld werd is mij niet bekend, maar er zullen ongetwijfeld wel rekeningen naar de ge meente zijn gegaan voor de afgenomen hoeveelheden water! De tonnenwagen Na de vorige wagen nu weer een minder fris vervoermiddel. Een groot deel van Alkmaar, zeker de binnenstad doch ook vele wijken buiten de stadsgordel, was tot zelfs in de vijftiger jaren opgezadeld met het ton nenstelsel (het van gemeentewege ophalen van menselijke afvalstoffen in speciale tonnen). Enkele malen per week kwamen de tonnenmannen met schone tonnen bij de daarvoor in aanmerking komende panden en haalden de tonnen met inhoud op. Ze werden dan geplaatst op handkar ren en vandaar naar bepaalde punten in de stad gereden waar de tonnen werden overgeladen in de tonnenwagens. De tonnenwagen was een hoog opgebouwde houten wagen met een gewelfd dak met aan beide zijden schuifdeuren, uiteraard met paard er voor. De volle wagens reden dan met hun vracht naar het Zeglis (daar waar nu de vuilverbranding is) waar de inhoud van de tonnen in een bassin werd gestort. Het bassin is te vergelijken met de z.g. sceptictank (in de volksmond ook wel beerput genoemd) die bij die panden voor kwamen die al wel van een watercloset waren voorzien maar waar nog geen aansluiting op het stamriool had plaatsgevonden. Naast de tonnen- De handkar met tonnen 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1993 | | pagina 7