brandkraan dienst deed) gereden en werd met behulp van een brand
slang de tank weer gevuld. Hoe de administratieve verwerking tussen
het waterleidingbedrijf en de Gemeentereiniging geregeld werd is mij
niet bekend, maar er zullen ongetwijfeld wel rekeningen naar de ge
meente zijn gegaan voor de afgenomen hoeveelheden water!
De tonnenwagen
Na de vorige wagen nu weer een minder fris vervoermiddel. Een groot
deel van Alkmaar, zeker de binnenstad doch ook vele wijken buiten de
stadsgordel, was tot zelfs in de vijftiger jaren opgezadeld met het ton
nenstelsel (het van gemeentewege ophalen van menselijke afvalstoffen in
speciale tonnen). Enkele malen per week kwamen de tonnenmannen
met schone tonnen bij de daarvoor in aanmerking komende panden en
haalden de tonnen met inhoud op. Ze werden dan geplaatst op handkar
ren en vandaar naar bepaalde punten in de stad gereden waar de tonnen
werden overgeladen in de tonnenwagens.
De tonnenwagen was een hoog opgebouwde houten wagen met een
gewelfd dak met aan beide zijden schuifdeuren, uiteraard met paard er
voor. De volle wagens reden dan met hun vracht naar het Zeglis (daar
waar nu de vuilverbranding is) waar de inhoud van de tonnen in een
bassin werd gestort. Het bassin is te vergelijken met de z.g. sceptictank
(in de volksmond ook wel beerput genoemd) die bij die panden voor
kwamen die al wel van een watercloset waren voorzien maar waar nog
geen aansluiting op het stamriool had plaatsgevonden. Naast de tonnen-
De handkar met tonnen
7