worden ons het lijkt on- tinen op de had kunnen et enige du- ekerheid be- presenteerde ontstond in n van brand orden uitge- elbert. geslacht zijn letermineerd Heen. len bereikte Vorkshop of European Anthropologists aanbevolen methode. De configuratie van de schedelnaden, waarvan hier 10 van de 16 criteria (62,5%) konden wor den beoordeeld, bepaalde voor het inwendig aspect een leeftijdsbeper king tussen 40 en 80 jaar, verder beperkt door het uitwendig aspect dat ouder dan 40 maar niet ouder dan 50 jaar opleverde. Geboorte- en sterfjaar van Adelbert zijn niet bekend, maar wel bij benadering vast te stellen. Toen hij met Willibrord naar Frisia overstak was Willibrord, de leider van het gezelschap, volgens Alcuin in zijn 30ste levensjaar. Deze zal voor een onderneming naar toen op geloofsgebied nog vijandig ter rein weerbare jonge mannen hebben uitgezocht. Veiligheid voor de groep gebood dat. Adelbert wordt beschreven als "Leviet", vertaald als Diaken. Een Leviet is een jonge geestelijke die nog niet alle priesterwij dingen heeft ontvangen. Wij kunnen aannemen dat Adelbert in 690 18 tot 20 jaar oud zal zijn geweest en dus moet zijn geboren in 670-672. Joan a Leydis stelt zijn overlijden op 723 of iets later." Een andere bron zegt dat hij zou hebben gewerkt tot AD 740 of 745.9 Willibrord, gebo ren in 660, werd 81 jaar oud en overleed in 741.10 Bonifacius was zijn opvolger en aangezien in diens Vita met geen woord wordt gerept over Adelbert heeft men mogelijk aangenomen dat deze ook wel omstreeks dat jaar zal zijn overleden. Het meest waarschijnlijk is het overlijdensjaar 723 of iets later. Adelbert moet dan ouder zijn geweest dan 51 of zelfs 53 jaar en dat past niet bij het skelet (X). De volgende vraag is: d) Is er enige aanwijzing voor de doodsoorzaak: ongeluk, doodslag, moord of ziekte? Beide anthropologische onderzoeken zijn aan die vraag voorbij gegaan, mede doordat de onderzoekers overtuigd waren dat de schedel door ge weld was gebroken na de brand. Men moet toch ook denken aan de mogelijkheid van reeds tevoren bestaande scheuren door eerder en dan levensbeëindigend geweld. Missionarissen hadden het niet gemakkelijk, zoals de moord op de Keulse bisschop Hildegarius in 753 11 en die op Bonifa- tius in 754 bij Dokkum laten zien. Moord op een bisschop haalde de geschiedschrijving wel. Zij waren internationaal bekende figuren in hun tijd. Een diaken-missionaris in een zeer be perkt gebied was dat niet en indien hij de dood Aft,. 2: (Naar Maat) Schedel van vond door Seweld zou hiJ "als martelaar voor het ge- hoven gezien. Er zijn doorlopende loof gestorven- ter plaatse "als een heilige" kunnen scheuren aan te wijzen, mtgaand zijn beschouwd zonder dat daarvan historisch melding van een mogelijk infiactiefiactuur. wer(J akf Het gearceerde deel ontbreekt het ingeslagen, verloren gegane stukOnderzoek naar deze mogelijkheid zou aan het origi- I 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1993 | | pagina 15