worden ons
het lijkt on-
tinen op de
had kunnen
et enige du-
ekerheid be-
presenteerde
ontstond in
n van brand
orden uitge-
elbert.
geslacht zijn
letermineerd
Heen.
len bereikte
Vorkshop of
European Anthropologists aanbevolen methode. De configuratie van de
schedelnaden, waarvan hier 10 van de 16 criteria (62,5%) konden wor
den beoordeeld, bepaalde voor het inwendig aspect een leeftijdsbeper
king tussen 40 en 80 jaar, verder beperkt door het uitwendig aspect dat
ouder dan 40 maar niet ouder dan 50 jaar opleverde. Geboorte- en
sterfjaar van Adelbert zijn niet bekend, maar wel bij benadering vast te
stellen. Toen hij met Willibrord naar Frisia overstak was Willibrord, de
leider van het gezelschap, volgens Alcuin in zijn 30ste levensjaar. Deze
zal voor een onderneming naar toen op geloofsgebied nog vijandig ter
rein weerbare jonge mannen hebben uitgezocht. Veiligheid voor de
groep gebood dat. Adelbert wordt beschreven als "Leviet", vertaald als
Diaken. Een Leviet is een jonge geestelijke die nog niet alle priesterwij
dingen heeft ontvangen. Wij kunnen aannemen dat Adelbert in 690 18
tot 20 jaar oud zal zijn geweest en dus moet zijn geboren in 670-672.
Joan a Leydis stelt zijn overlijden op 723 of iets later." Een andere bron
zegt dat hij zou hebben gewerkt tot AD 740 of 745.9 Willibrord, gebo
ren in 660, werd 81 jaar oud en overleed in 741.10 Bonifacius was zijn
opvolger en aangezien in diens Vita met geen woord wordt gerept over
Adelbert heeft men mogelijk aangenomen dat deze ook wel omstreeks
dat jaar zal zijn overleden. Het meest waarschijnlijk is het overlijdensjaar
723 of iets later. Adelbert moet dan ouder zijn geweest dan 51 of zelfs
53 jaar en dat past niet bij het skelet (X).
De volgende vraag is: d) Is er enige aanwijzing voor de doodsoorzaak:
ongeluk, doodslag, moord of ziekte?
Beide anthropologische onderzoeken zijn aan die vraag voorbij gegaan,
mede doordat de onderzoekers overtuigd waren dat de schedel door ge
weld was gebroken na de brand. Men moet toch ook denken aan de
mogelijkheid van reeds tevoren bestaande scheuren door eerder en dan
levensbeëindigend geweld. Missionarissen hadden het
niet gemakkelijk, zoals de moord op de Keulse
bisschop Hildegarius in 753 11 en die op Bonifa-
tius in 754 bij Dokkum laten zien. Moord op
een bisschop haalde de geschiedschrijving wel.
Zij waren internationaal bekende figuren in
hun tijd. Een diaken-missionaris in een zeer be
perkt gebied was dat niet en indien hij de dood
Aft,. 2: (Naar Maat) Schedel van vond door Seweld zou hiJ "als martelaar voor het ge-
hoven gezien. Er zijn doorlopende loof gestorven- ter plaatse "als een heilige" kunnen
scheuren aan te wijzen, mtgaand zijn beschouwd zonder dat daarvan historisch melding
van een mogelijk infiactiefiactuur. wer(J akf
Het gearceerde deel ontbreekt het
ingeslagen, verloren gegane stukOnderzoek naar deze mogelijkheid zou aan het origi-
I
5