wekken de indruk dat hij juist op het treffen van die gelijkenis zijn
uiterste best deed. Ook heeft hij kennelijk plezier in het uitbeelden van
al de details van de kanten kappen en de oorijzers van de dames, en van
de dessins en de plooienval van haar japonnen. Met elkaar geven deze
onderdelen de portretjes een zekere charme.
Liever dan de maker een derderangs "kunstschilder" te noemen, zou ik
hem willen omschrijven als een bekwaam ambachtsman omdat hij -wel
iswaar heel toegewijd maar volgens een wel heel stereotiep patroon
opdrachten uitvoert, waarbij hij door snel werken in niet dure materia
len een redelijke verhouding tussen tijd en beloning kon verwezenlijken.
Wie was hij?
Ik begon hem mij voor te stellen als een reizende schilder, die enige tijd
in een plaats verbleef en daar zijn diensten aanbood om te portretteren
wie maar wilde, om vervolgens weer verder te reizen. De jaargangen
van de Alkmaarsche Courant 1800-1814 bleken enkele namen op te
leveren 111 hun advertentierubrieken.
1. In 1800, 1801 en 1812 duikt de naam van J. Kamlach op, die silhou
etten maakt en ook cachetten snijdt en een prijs van 15 stuivers ver
meldt.
2. In 1804 treffen we "Onderwijs in de Teekenkonst bij Rondhout op
het Dronkenoord" aan.
3. In de krant van 15 juni 1807 bericht "H. Weevers, Portretschilder van
Amsterdam" veel uitvoeriger over zijn werkzaamheden: "Adverteert dat
hy alle dagen op zyn vertrek staanden, nog den een of ander geneegen
was, zig van hem te laten Portretten, verzoeken zulks dan aan hem
uiterlyk voor aanstaande Dinsdag of Woensdag, den 16 of 17 dezer
maand, te laaten weeten: de Prys is f 7 5 met Lyst en Glas; teffens dient
ook deze Advertentie om zyn begunstigers op het vriendelijkst te
bedanken, voor de aan hem betoonde Gunst en Recommendatie, wen-
schende alles goeds over hunnen Persoonen, Stad en Burgery; is nog
gelogeerd op de Bierkaay, in het Zaandammer Veerhuis, te Alkmaar."
4. En tenslotte laat de "Portraiteur Joh. Anspach" in 1808 en 1809 ver
schillende malen van zich horen in advertenties: "vernomen hebbende,
dat nog zoo veele goede Ingezetenen en Liefhebbery hebbende Burgers,
nog niets van zyn verblyf alhier in Alkmaar vernomen hebben, en dus
Boven: het echtpaar Joannes Maas (1760/61-1814) en Wilhelmina Maas-Van der Kaay (1774-1815).
Dekkende waterverf op papier, oningelijst, 46 x 37 cm.
Part. bezit. Foto Jac. de Boer, Den Helder.
Onder: het echtpaar Hermanus Masdorp -1817) en Hendrina Masdorp-Limpers (1772-1835).
Dekkende waterverf op papier, ingelijst, dagmaat 40 x 31 cm.
Stedelijk Museum Alkmaar. Foto Berend Ulrich, Alkmaar.
4