I
31
8. Het stucwerk in de eetkamer (nu bibliotheek)
Evenals in de tuinkamer is ook in de eetkamer stucwerk te zien tegen
de schoorsteenmantel. Maar zowel het stucwerk, als de schoor
steenmantel zijn totaal anders van karakter. De schoorsteenmantel
heeft de vorm van een hoge, halfrond gesloten nis. Dergelijke schoor
steennissen werden in ons land sinds de laatste decennia van de 18e
eeuw toegepast. In de hoge
nissen werden enigszins ko-
lomvormige kachels geplaatst.De
kleine ruimte, die overbleef
tussen halfronde nis en plafond,
kon worden benut voor een ver
siering van bescheiden af
metingen. Ook in de eetkamer
van Oudegracht 247 is zo'n
versiering aangebracht, en wel in
stuc. Men ziet een staande
vrouw, gekleed in een antiek
aandoend gewaad. Op haar
hoofd draagt zij een helm. Dat
wijst erop dat wij te doen
hebben met Pallas Athene, de
godin van de wijsheid. Aan elke
kant van haar is een klein naakt
kindje weergegeven. Zij houden
haar attributen, een spies en een
lauwerkrans, vast.
Het stucwerk-tafereel is uit
gevoerd in de rustige, neo-classi-
cistische stijl die aan het eind van 18e eeuw en in het begin van de 19e
eeuw in grote delen van Europa gangbaar was. Zoals de term al
aangeeft, nam zij antieke voorbeelden als uitgangspunt. Karakteristiek
voor deze stijl zijn niet alleen de elegante figuurtjes uit de klassieke
oudheid, maar ook smalle omlijstingen met omgezette hoeken, waarin
kleine rozetten aangebracht zijn. Kenmerkend is ook de fijn gewerkte
lijst (aan de onderzijde voorzien van een zogenoemde tandlijst) langs
de bovenrand van de schoorsteennis.
Er is enige ruimte tussen die lijst van de schoorsteennis en het
balkenplafond. Dat duidt erop, dat er indertijd onder de balklaag een
stucwerkplafond was aangebracht. Was dat van net zulke elegante
motieven voorzien als we thans nog op de schoorsteennis aantreffen?