brengen van een r bekend- in het ivelijks toegepast, ucwerk van kleur ucwerk in zwang, van kleur. tewerk, namelijk 1 beide stucwerk- n. Steeds terug- ■en zijn de forse krullen, ook wel id, de gestileerde :n en schelpmo- ken, gevuld met aarin bloempjes) jbben. Al deze ;enmerkend voor KlV-stijl. Karak- sze stijl is ook de opzet van het crijk afkomstige srste helft van de ng van de nieuwe irot (1661-1752), 1702 uitgaf." die in deze stijl j pilastervormige :e zuilen). Na ca. venen de strakke van Oudegracht itijl. van de bezoekers ?rde schoorsteen van de opdracht- ngrijkste tafereel. Tuinl<amer. De schoorsteen- boezem is nog omtimmerd. Overigens is dit jarenlang weggetimmerd geweest. Bij de restauratie van 1966 kwam dit prachtige stucwerk te voorschijn. Het was toen niet "wit" zoals nu, maar bont gekleurd. Vermoede lijk is deze polychromie in de 19e eeuw aangebracht. Het hoofdmotief van het stuc werk wordt gevormd door een zittende vrouw gekleed in een lang antiek gewaad met een borstkuras. Zij is afgebeeld onder een baldakijn, waarvan de gor dijnen links en rechts worden opgehouden door een zwevende putto (een geheel of nagenoeg naakt kinderfiguurtje). Achter haar hoofd een schelpvormige nis. Met haar rechterhand houdt de vrouw een lauriertak vast bij wijze van scepter, met haar linker een hoorn des overvloeds, waaruit kostbaarheden vallen. Vanachter de vrouw ziet men nog juist zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant een naakt kindje tevoorschijn komen. Het geheel wordt links en rechts omgeven door een ingezwenkte omlijsting, die aan de onderzijde eindigt in een grote voluut en die rust op een fors piëdestal, waarin een spiegel opgenomen is. Zowel de piëdestal als de spiegel zijn voorzien van ingezwenkte zijkanten. Terwijl het piëdestal aan de bovenzijde een rechte beëindiging heeft, is de spiegel aan de bovenzijde voorzien van een toog die de rechte beëindiging van de piëdestal doorbreekt. Het aanbrengen van spiegels tegen schoorsteenboezems kwam in de hele 18de eeuw veel voor. In de eerste helft van de 18de eeuw waren de afmetingen van die spiegels heel bescheiden. Overigens is in Oudegracht 247 het originele spiegelglas sinds lang verdwenen. Het huidige werd aangebracht bij de restauratie van 1966. Wie was nu de vrouw, die met een lauriertak als scepter in de rechterhand en een hoorn des overvloeds in de linkerhand werd afgebeeld op het piëdestal van de spiegel? Er is geen sprake van een portret. Daarvoor is de weergave van het gelaat te geïdealiseerd en te onpersoonlijk. Maar men ziet soortgelijke vrouwen veelvuldig in allegorische voorstellingen. Ook hier is daar sprake van. De vrouw met lauriertak en de overvloedshoorn is de personificatie van de "Grootmoedigheid", aldus kan men lezen in het door onze voorouders 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1991 | | pagina 27