raai Tweede Kamerlid (ze schreven allebei voor de Alkmaarsche Cou rant) en met de liberale Doopsgezinde predikant ds. H. de Boer. In 1883 schreef Bruinvis anoniem voor het district Alkmaar t.g.v. de Tweede Kamerverkiezingen een uitstekende verkiezingsbrochure voor de liberalen. i4> Vroeger, aldus Bruinvis waren er slechts twee partijen, liberalen en conservatieven; nu is de keuze moeilijker, want nu zijn er liberalen, Roomskatholieken en Anti Revolutionairen. Toch moet men kleur bekennen om die partij te kiezen, die het best het algemeen belang dient. Door de liberale partij is de Grondwet herzien. Een deel van het volk kreeg stemrecht. Er kwam openbaarheid in het beheer van de geldmiddelen en het onderwijs werd bevorderd, alsmede vrij heid van godsdienst. De belasting op eerste levensbehoeften werd afge schaft en er kwam meer rechtvaardigheid voor Indië. Deze taak heeft de liberale partij vervuld met steun van de Rooms Katholieken. Helaas werden de nieuwe vrijheden en rechten door de Paus gezien als geva ren voor de godsdienst en gehoorzaam trokken de Katholieken zich terug tot een meer kerkelijke dan staatkundige partij. Voor vrije denk beelden ijveren kunnen zij niet meer. De meerderheid kunnen zij niet krijgen, dus hebben zij zich in 1878 aaneengesloten met de Anti- Revolutio-nairen. Laatst genoemden keurden de revolutie in Frankrijk (1789) en in Nederland (1795) af, omdat die ook rechten gaf aan dege nen, die niet tot de heersende Gereformeerde kerk behoorden. Sommigen van hen gaan zelfs nog uit van de lijn van de Dordtsche Synode (1618-19) en spreken over de "Souvereiniteit Gods en de Ordonnanciën Gods", waarvan zij zich de ware Bijbelse vertolkers menen. Maar wat zeggen de Ordonnanciën Gods nu over zaken als het vrijhandelstelsel? In zulke gevallen moet de meerderheid beslissen, volgens de Anti Revolutionairen. Maar als de meerderheid dan beslist gezamenlijk onderwijs te geven op staatsscholen aan kinderen van alle gezindten, voor de armen gratis en voor niet behoeftigen tegen enige betaling, dan roepen de Anti Revolutionairen: "Gewetens dwang!". Met inenting van schoolkinderen, het zelfde. Met zulke mensen is het regeren absoluut onmogelijk, tenzij geheel naar hun zin en volgens de uitspraken van hun leiders met name Dr. Abraham Kuyper. Zo verlie zen zelfs de eigen partijgenoten gewetensvrijheid. De AR partij, ijverig en gevat als ze is om de grote, en dat is niet de verstandige menigte aan haar zijde te krijgen, is een gevaar voor alle vrijheden in Nederland. Omdat ze een kerkelijk-staatkundige partij is en beter georganiseerd, krijgt ze ook grotere invloed dan de Katholieke partij. Hoewel beide partijen in kerkleer lijnrecht tegen over elkaar staan, komen ze overeen in afkeer van de liberale beginselen. Samen vormen ze de meerderheid en wederzijds bevoordelen ze elkaar ten 28

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1990 | | pagina 30