handeld worden, maar ook dat we inderdaad te maken hebben met de zinnebeeldige uitbeelding van "de heerlijckheyt der deughden". De opdrachtgever en de decoratie van zijn huis Wie was de opdrachtgever van de brede symmetrische gevel met zijn bijzondere erker? Dat is Simon Schagen geweest. C.W. Bruinvis geeft over hem in het tijdschrift Oud-Holland (1915, p. 8 t/m 14) in zijn arti kel "Het huis "Het Moriaanshoofd" te Alkmaar en zijn bewoners" nade re bijzonderheden, die hier beknopt nog eens worden herhaald. Simon Schagen was in 1691 geboren, als telg van een regentenfamilie. In 1709 ging hij in Leiden studeren. Daar promoveerde hij in 1711 tot doctor in de rechten. Toen hij 25 was, in 1716, trad hij in het huwelijk met Cornelia Kraft. Vervolgens bekleedde hij een reeks van aanzienlijke functies in de stad. Zo werd hij voor de jaren 1718 en 1719 tot schepen benoemd, in 1719 bovendien tot lid der vroedschap. In 1718 heeft hij het huis Moriaanshoofd aan de Langestraat gekocht. In de daaropvol gende jaren zal hij aan de ingrijpende modernisering van het bestaande pand begonnen zijn. Het komt meermalen voor dat men in de decoratie van een huis uit de 18de eeuw het beroep of de interesses van de op drachtgever terugvindt. Dat is ook hier het geval. In de erker van het huis van Simon van Schagen, die immers doctor in de rechten was, is de centrale plek ingeruimd voor de symbolische voorstelling van "de Rechter". Aan weerszijden daarvan zijn, op symmetrische wijze, symbo lische voorstellingen gegroepeerd van goede eigenschappen of deugden, die de rechter van pas komen. De Nederlandse editie van Ripa's Iconologia geeft steeds bij elk begrip eerst de Italiaanse term, daarna de Neder-landse. In dit verhaal wordt dat ook gedaan. De goede eigen schappen of deugden waarmee de symbolische voorstelling van "de ludice (Rech-ter)" wordt omringd, zijn van binnen naar buiten: de Prudenza (wijsheid en voorzichtigheid), Sapienza (wijsheid), Ragione (rede) en Vigilanza (waakzaamheid). De ludice (Rechter) Niet iedereen zal het middelste tafereel onmiddellijk met het begrip ludice (Rechter) in verhand brengen. Het is zelfs nog tamelijk lastig om te onderscheiden wat er nu precies op dit zo belangrijke tafereel te zien is. Maar wie lang genoeg blijft kijken ontdekt tenslotte bovenin een adelaar met uitgespreide vleugels, gezeten op wat een keukenweegschaal lijkt, maar hij nadere beschouwing een ouderwets uurwerk blijkt te zijn met slechts één wijzer. Daarvoor drie open geslagen boeken. Geheel vooraan een roede, waaromheen een slang geslingerd is. In Ripa (1644, p. 434) leest men, onder het kopje "ludice (Rechter):

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1990 | | pagina 7