Besloten werd om de binnenzijden van de luiken slechts te reinigen. Toen er pogin gen werden ondernomen om de sterk ver vuilde en gecraquelleerde vernislaag op te lossen, bleek tot ieders verrassing dat ook de bruine verflaag meekwam, zodat de 17de eeuwse hout-imitatie van Adriaan Valk weer tevoorschijn kwam. Er konden nu twee dingen worden gedaan: de hout imitatie handhaven of deze weer bedekken met een bruine verflaag. In nauw overleg met de deskundigen die bij de restauratie van de luiken zijn betrokken werd besloten om voor de eertste oplossing te kiezen. Hoewel de binnenzijden van de luiken nu dus een combinatie bevatten van een 17de eeuwse ondergrond met een 18de eeuwse decoratie van engelen, leek deze oplossing de beste, omdat zo het uiterlijk van de 17de eeuwse luiken toch zeer dicht bena derd werd, zonder dat er onherstelbare ingrepen hadden plaatsgevonden. Men kan immers de luiken op eenvoudige wijze weer hun 18de eeuwse uiterlijk geven, of alsnog proberen om de 17de eeuwse enge len ook nog tevoorschijn te halen, als men denkt daarvoor de benodigde technische vaardigheden te hebben". Het gezegde dat de laatste loodjes het zwaarst wegen is ook op deze restauratie van toepassing. Voordat het orgel in mei/ juni 1987 officieel wordt opgeleverd zullen ook nog de door Van Everdingen beschil derde buitenzijden van de luiken gerestau reerd moeten worden. Ze zijn aangetast ten gevolge van het feit dat ramen ter weerszijden van het orgel in 1945 zijn geopend, terwijl ze daarvoor altijd geblin deerd waren. Schadelijke U.V. stralen, een te hoge hoeveelheid lux en grote wis selingen in temperatuur kregen hierdoor vrij spel en lieten hun sporen duidelijk na. De buitenzijden van de luiken maken nu een armoedige en schrale indruk naast de smetteloze orgelkas. Bovendien zijn de ijzeren banden die ter versteviging van de scharnieren op de luiken zijn aangebracht gaan roesten, waardoor essentiële onder delen van Van Everdingens "Triomf van Saul" geheel dreigen te verdwijnen. Hoe wel de restauratoren startklaar staan, kan er niet begonnen worden met de restaura tie van de buitenzijden van de luiken omdat het benodigde geld ontbreekt. Het is te hopen dat het geld alsnog bijeen kan worden gebracht, want het niet restaure ren van de buitenzijden van de luiken zou niet alleen riskant zijn in verband met de toestand waarin ze zich bevinden, maar ook het concept van Van Campen grote afbreuk doen. Van Campen zag het uiter lijk van het orgel immers als één groot monumentaal kunstwerk, waarbij kas en luiken onlosmakelijk met elkaar verbon den zijn. Illustraties 1. Het orgel met geopende luikenvoordat het werd gerestaureerd. Foto: Lichtbeel den Instituut, Amsterdam. 2. "De triomf van Saul" door Caesar van Everdingen. Let op de lichte kleur van de orgelkas. Dit is de kleur die Van Cam pen aan de kas gaf. Foto: J. Elsinga, Alk maar. 3. Pieter Jansz. Saenredam, het koor gezien vanuit de kruising. Pen op blauw papier, 39,2 x 31,4 cm. Gesigneerd. Gedateerd: 30 mei 1661. Foto: Grafische Sammlung Albertina, Wenen. 4. Pieter Jansz. Saenredam, Het orgelfront tegen de westwand. Pen op papier, 35,4 x 24,7 cm. Niet gesigneerd. Niet gedateerd. Foto: Grafische Sammlung Albertina, Wenen. 5. Röntgenfoto van een gedeelte van de binnenzijde van het rechterluik. Links boven zijn duidelijk de omtrekken te zien van een door Gerbrandsz. geschil derde engel. De andere fragmenten die zichtbaar zijn, behoren of toe aan de 18e eeuwse engelen van Van Horstok of aan de schildering van Van Everdingen (staan spiegelbeeldig op de röntgenfo to). Foto: Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, Brussel. 838

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1987 | | pagina 22