Maar, aan alles komt een eind en de resultaten logen er niet om. De R.K.S.P. verloor 2 zetels en kwam op 30, de A.R.P. verloor er 3 en kwam op 13, en de C.H.U. handhaafde zich met 11 zetels. Daarmee had de coalitie, hoewel geschonden, toch de meerderheid van 54 van de honderd zetels behouden. De S.D.A.P., die van 20 op 24 zetels kwam, alsook de liberale partijen met 7 en 9 zetels, konden weinig uitrichten. Colijn werd formateur, ondanks felle tegenstand onder de coalitiegenoten. Er kwam een kabinet-Colijn tot stand, dat echter geen lang leven beschoren was. Bij de begrotingsbehandeling werd namelijk de motie van Ds. Kersten behandeld, welke beoogde het gezantschap bij de paus van Rome op te heffen. Nu diende Kersten elk jaar deze motie in, dus tot zover niets aan de hand., maar nu werd zij aangenomen dankzij de steun van een aantal C.H.U.-ers. Hierop traden de vier katholieke ministers af en vervolgens de regering. Aangezien de katholieken weigerden samen te werken met de S.D.A.P. en ook niet in de coalitie wilden terugkeren als het gezantschap opgeheven bleef, ontstond een langdurige kabinetscrisis, die eerst in maart 1926 werd opgelost door de vorming van een extra-parlementair kabinet. Als wij tenslotte over de onmiddelijke omgeving van Alkmaar praten, vallen een paar dingen op. Allereerst de geringe aandacht in de Alkmaarsche Courant voor het provinciale gebeuren. De vergaderingen van de Provinciale Staten kregen bijvoorbeeld veel minder aandacht dan die van de Kamer van Koophandel, de Maatschappij van Landbouw en de verschillende waterschappen, waaraan soms hele pagina's werden gewijd. Aan het plan om de molens in de Schermer te vervangen door een electrische bemaling werd grote aandacht besteed, met zeer uitvoerige stukken pro en contra. Ook de zogenaamde autobuskwestie was regelmatig in het nieuws. De autobus was in opmars en talloze mini-maatschappijtjes beconcureerden elkaar. Tussen Alkmaar en Bergen waren het de ondernemers Jong en Glas, Min en Schalkwijk en eene P. die probeerden elkaar de passagiers af te vangen. Daarbij kwam het herhaaldelijk tot incidenten: chauffeurs, die elkaar van de weg probeerden te drukken of cp de vuist gingen, zodat de politie eraan te pas moest komen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1986 | | pagina 50