r**
werden",
lijk heele
^straat en
i worden,
'erkeer zich
kennelijk
igoreuze
:rbestrating
r de Lange-
;n, want die
ezen tijd
itoepen
tepen die
e het steeds
ït smalle
collectie
ervangen
e de win-
r de Alk-
i gebracht,
m was en
t. "Neen,
e Steenen
Brug een vlak plan, demp het Verdronken Oord, en het nageslacht zal roemen, die 't
deden, want in de toekomst wordt het verkeer nóg drukker en eischt alles nog méér
ruimte"4). Aldus "Een Winkelier".
Op 10 november 1923 kwam de bestratingskwestie in de Raad. Er was een adres
ingekomen van een groot aantal ingezetenendie zich vóór trottoirs uitspraken.
Maar er woonden niet alleen winkeliers in de Langestraat en dus was er ook een
adres van aldaar wonende particulieren om de stoepen "die zoo 'n aardig aspect aan
de heerenhuizen aldaar geven te sparen. De adressanten vreesden dat door het
ajbreken der stoepen "het eigenaardige cachet" verloren zou gaan en dat de Lange
straat, "die de fraaiste straat is van de geheele stad, die haar historisch karakter nog
enigszins heeft behouden ontluisterd zou worden. En verder waren de kosten véél
te hoog en bood de straat wèl voldoende ruimte voor het verkeer5De Alkmaar-
sche Courant was het hiermee uiteraard helemaal niet eens en sprak zich nogmaals
uit voor trottoirs. "Hopelijk verdwijnen dan ook de bosjes gras, die hier en daar
tusschen de stoepstenen groeien. Die geven aan onze hoofdstraat wel een beetje al
te historisch karakter"6).
Het was duidelijk dat de standpunten lijnrecht tegenover elkaar stonden. Aan de
ene kant de winkeliers, die onder pseudoniem en initialen vóór trottroirs pleitten;
aan de andere kant particulieren, die zich inzetten voor het stedelijk schoon en
tevens geen "inkijk" wensten van "onbescheiden blikken", reden waarom ze de
stoepen wilden handhaven. Ook kwamen de modernisten aandragen met allerlei
oude plannen, onder meer demping van de Kooltuin en het Verdronkenoord,
alsmede de verandering van de stadssingels in een brede boulevard met ceintuurbaan
voor de electrische tram. Er was zelfs al een naam voor bedacht: Klein Brussel.
717