274/303 ton. snelheid 9 zeemijl per uur op 2 Benz-6 cyl.- 4-takt-diesels van 270 PK/ 5,7 zeemijl op electromotoren van 280 PK. Afmetingen: 37 x 4,4 x 3,7 meter. Bewapening: 2 boegbuizen voor 50-cM-torpedo's en een kanon van 8,8 cM. Bouwwerf: Blohm Voss, Hamburg1915/16. Bemanning: 23 koppen, waaronder 2 officieren. 127/142 ton. snelheid 6,5 zeemijl per uur op Daimler-4-cyl .- 4-takt-diesel van 60 PK 5 zeemijl op electromotor van 120 PK. Afmetingen: 28 x 3,15 x 3 meter. Bewapening: 2 boegbuizen voor 45 cM-torpedo's, 1 mitrailleur. Bouwwerf: Cermaniawerft,Kiel,1915. Bemanning: 14 koppen, waaronder 1 officier. Er was een betrekkelijk gering verschil tussen de waterverplaatsingen boven- en onder water, hetgeen een duiktijd van 30 seconden garan deerde. Overigens was de zeewaardigheid van de "UC 8" en de "UB 6" maar matig; zo was bij voorbeeld de "UB 6" in drie delen per spoor naar Antwerpen vervoerd en daar in elkaar gezet in plaats van de boot vanuit een Duitse haven naar Zeebrugge te laten varen! De zwakke barkas-diesels van deze boten zullen daarop wel mede van invloed zijn geweest. Ar bi trage-co mm issj e Aangezien de Duitse regering zich niet kon verenigen met de door ons aangevoerde argumenten, die tot de internering van de laatste twee boten hadden geleid, besloot men deze kwestie voor te leggen aan een commissie, bestaande uit Deense,Zweedse,Argentijnse,Duitse en Neder landse zee-officieren en juristen onder voorzitterschap van de Deense kapitein ter zee Bloch. Óp 20 Juli 1917 kwam men tot de bindende uit spraak, dat de "UB 30" weer moest worden vrij gegeven, doch de "UB 6" geïnterneerd zou blijven. Dientengevolge vertrok de "UB 30" op 5 Augustus weer van Alkmaar, via IJmuiden en vandaar tot Zeeland geëscorteerd door Nederlandse oorlogsschepen, naar Zeebrugge onder voorwaarde, dat op het laatste traject geen oorlogshandelingen mochten worden gepleegd. Een jaar later achterhaalde haar het noodlot: op 13 Augustus 1918 werd de "UB 30" door de Britse trawler "John Gillman" met dieptebommen tot zinken gebracht ter hoogte van Great-Yarmouth. De "UB 6" bleef tot né het einde van de oorlog te Alkmaar liggen. Wel kreeg zij in Augustus 1918 nog gezelschap van de bij Terschelling in onze wateren opgebrachte en geïnterneerde Duitse gewapende trawler "Nürnberg". Nadat Duitsland de ooriog verloren had, moesten ook alle bij neutrale landen geïnterneerde schepen aan de geallieerden worden uitgeleverd. Op 21 Februari 1919 verliet de "UB 6" Alkmaar om via Den Helder naar de uitleveringshaven Harwich te worden gesleept. In 1921 is zij te Brest gesloopt. Ook de "Nürnberg" vertrok. Met het vertrek van de Duitse schepen verdween ook Hr.Ms. "Geep" uit Alk maar, waarop gedurende de voorgaande jaren een onderofficier en onge veer 15 man voor de bewaking hadden gezorgd. Rest nog te vermelden, dat - omdat wij tóen niet in oorlog waren met Duitsland - gedurende de interneringsperiode alhier op deze Duitse schepen de vlag van de "Kaiserliche Marine" bleef waaien. Zo kwam aan een stukje geschiedenis van "Wereldoorlog I" te Alkmaar, waarover men zelden nog iets leest, een einde. Alkmaar, Juni 1985 "U B_30" "Ü=B__6=" 681

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1985 | | pagina 16