9iU'=u=l=J5"=fp="=u=!=§"
Na het vertrek van de "UC 8" was het boothuis leeggekomen, doch dit
zou slechts kort duren, want inmiddels was er op 22 Februari 1917 bij
Domburg een tweede Duitse onderzeeboot gestrand en wel de "UB 30",
weldra op 12 Maart gevolgd door een derde, de "UB 6", die vastzat op
de Ribbeplaat bij Hellevoetsluis. Ook deze boten werden na ingesteld
onderzoek geïnterneerd en eveneens naar Alkmaar overgebracht.
Op 13 Maart arriveerde de "UB 30"(cmdt.Oberlt.z.S. S.von Montigny).
Afbeelding 2 geeft de aankomst te Alkmaar weer. En op 29 Maart kwam
ook de "UB 6"(cmdt.Oberlt.z.S. S.Steckelberg) alhier aan. Omdat er
geen plaats was voor twee boten in het boothuis, werd de "UB 6" ach
ter een drijvende houten constructie langszij Hr.Ms."Geep" gemeerd,
pal voor het gasbedrijf. Laatsgenoemde onderzeeboot had op 29 Septem
ber 1916 het Nederlandse s.s. "Batavier II" opgebracht naar Zeebrugge;
thans was de "UB 6" zélf aan de beurt om opgebracht te worden!
Al deze onderzeeboten hadden een duikdiepte van 50 meter (hetgeen meer
dan voldoende was voor de zuidelijke Noordzee) en een beperkte actie
radius, overeenkomende met de grootte van dit operatiegebied.
Enige gegevens van de boten volgen hieronder(daarbij hebben gegevens
vóór de breukstreep betrekking op "boven water varend" en achter de
streep op "onder water". Afmetingen: lengte x breedte x diepgang)
"U.G.JL1!. 168/183 ton. snelheid 6 zeemijl per uur op Daimler 6 cyl.-
9-takt-diesel van 90 PK 5 zeemijl op 175 PK electromotor
Afmetingen: 39 x 3,15 x 3,05 meter. Bewapening: 12 mijnen
in 6 buns(géén torpedo's), 1 mitrailleur. Bouwwerf: A.G.
Vulkan, Hamburg, 1915. Bemanning 19 koppen, waaronder
1 officier.
680