9iU'=u=l=J5"=fp="=u=!=§" Na het vertrek van de "UC 8" was het boothuis leeggekomen, doch dit zou slechts kort duren, want inmiddels was er op 22 Februari 1917 bij Domburg een tweede Duitse onderzeeboot gestrand en wel de "UB 30", weldra op 12 Maart gevolgd door een derde, de "UB 6", die vastzat op de Ribbeplaat bij Hellevoetsluis. Ook deze boten werden na ingesteld onderzoek geïnterneerd en eveneens naar Alkmaar overgebracht. Op 13 Maart arriveerde de "UB 30"(cmdt.Oberlt.z.S. S.von Montigny). Afbeelding 2 geeft de aankomst te Alkmaar weer. En op 29 Maart kwam ook de "UB 6"(cmdt.Oberlt.z.S. S.Steckelberg) alhier aan. Omdat er geen plaats was voor twee boten in het boothuis, werd de "UB 6" ach ter een drijvende houten constructie langszij Hr.Ms."Geep" gemeerd, pal voor het gasbedrijf. Laatsgenoemde onderzeeboot had op 29 Septem ber 1916 het Nederlandse s.s. "Batavier II" opgebracht naar Zeebrugge; thans was de "UB 6" zélf aan de beurt om opgebracht te worden! Al deze onderzeeboten hadden een duikdiepte van 50 meter (hetgeen meer dan voldoende was voor de zuidelijke Noordzee) en een beperkte actie radius, overeenkomende met de grootte van dit operatiegebied. Enige gegevens van de boten volgen hieronder(daarbij hebben gegevens vóór de breukstreep betrekking op "boven water varend" en achter de streep op "onder water". Afmetingen: lengte x breedte x diepgang) "U.G.JL1!. 168/183 ton. snelheid 6 zeemijl per uur op Daimler 6 cyl.- 9-takt-diesel van 90 PK 5 zeemijl op 175 PK electromotor Afmetingen: 39 x 3,15 x 3,05 meter. Bewapening: 12 mijnen in 6 buns(géén torpedo's), 1 mitrailleur. Bouwwerf: A.G. Vulkan, Hamburg, 1915. Bemanning 19 koppen, waaronder 1 officier. 680

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1985 | | pagina 15