Alkmaar als "onderzeebootbasis" 191 5—119 door L.J.W. Everts Tot de meest vreemde gasten, die de Alkmaarse haven als ligplaats heb ben gehad, behoren drie Duitse onderzeeboten, die in de loop van de Eerste Wereldoorlog gedurende kortere of langere tijd alhier zijn gein terneerd geweest. Het betrof vrij kleine onderzeeboten, behorende tot het z.g. "Flandern-Korps"die vanuit het door de Duitsers bezette Zeebrugge en Oostende opereerden in de zuidelijke Noordzee, waar zij in de loop der jaren aanzienlijke schade toebrachten aan de geallieerde en neutrale scheepvaart, waaronder talrijke Nederlandse koopvaardij schepen. Men denke b.v. aan het in 1916 bij Schouwenbank getorpe deerde passagierschip "Tubantia" van de Koninklijke Hollandsche Lloyd en verschillende schepen van de "Mij.Zeeland". Menigmaal moesten de bemanningen van onze oorlogsschepen in de Wielingen, wier taak van wege onze neutraliteitspolitiek beperkt was tot het tegengaan van schen dingen van onze territoriale wateren en medewerking aan de kustverde diging, knarsetandend toezien, hoe Nederlandse koopvaardijschepen vlak langs de buitengrens van die territoriale wateren werden opgebracht naar Zeebrugge. Het zal ons derhalve toen wel eens een zekere genoeg doening hebben verschaft, als Duitse oorlogsschepen binnen onze wateren verzeild raakten en konden worden geïnterneerd, zeker na het afkondigen van de "Onbeperkte Duikbootoorlog" in Februari 1917. Onder ze eb oot-m i jnenleqqers In afwijking van de grotere Duitse onderzeeboten, behorende tot de "Hochsee-Flotte", die met de letter "U" werden aangeduid, voerden de "Flandern-Boote" de letters "UB" (voor "gewone" onderzeeboten met tor pedo's) en "UC" (voor onderzeeboot mijnenleggers). Dit laatste type was toen een verrassing op militair-maritiem gebied; het betrof hier onderzeeboten, die gedurende de vaart onder water vanuit min of meer verticale kokers("buns") verankerde contact-mijnen konden leggen. Mede door het geringe aantal meegevoerde mijnen legden de "UC Boote" vaak kleine verspreide en daardoor moeilijk te localiseren versperringen, o.a. bewesten de Nieuwe Waterweg op de drukke scheep vaartroute van Rotterdam naar Engeland. Het was een dergelijke "UC- Boot", waarmee Alkmaar het eerst zou kennis maken. De_ "JtiQ-f" Op 4 November 1915 liep de "UC 8", op weg van Emden naar Zeebrugge, bij Terschelling binnen onze wateren aan de grond. Na te zijn vlot ge trokken door de sleepboot "Titan", werd de boot door Nederlandse tor- pedoboten opgebracht naar Terschelling. De Nederlandse regering beslis te na een ingesteld onderzoek, dat aangezien noch averij, noch de toe stand der zee, doch uitsluitend het sturen van een verkeerde koers de oorzaak was van het aan de grond lopen, de onderzeeboot en bemanning zouden worden geïnterneerd. Op 8 November werd deze nieuwe boot, die nog niet aan oorlogshandelingen had deelgenomen, naar Den Helder ge 678

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1985 | | pagina 13