1 nu via het Noordhollands Kanaal en Koegras kwamen erbij. Amsterdam, Haarlem, Leiden en Rotterdam zijn nog present. De grote plaatsen heb ben twee, drie, soms vier verschillende veerschuiten die op Alkmaar voeren. Gevelstenen en uithangtekens komen niet meer voor om aan te geven waar in de stad de ligplaatsen zijn. Het zijn de namen van de bewoners, van het huis waarvoor het gebeuren zich afspeelde, geen pan den dus met vermelding van huisnummer. Het uur van vertrek is, voor zover vastgesteld, 12 uur a 1 uur. Het moet voor ons een ongekend en nauwelijks voor te stellen drukte van belang zijn geweest.... Jammer dat de "wagenveren" niet zijn opgenomen. Het aantal zou bij de eeuw ervoor vergeleken stellig zijn toegenomen. Vanaf ca. 1850 werd het wegennet in Noord-Holland sterk verbeterd, kwam het gebruik van klin kers op gang (vervoerd per spoor?) en ook daardoor de opmars van het vervoer per as. Ten koste van dat per schip. Die groei is tot in onze jaren doorgegaan. De tijden zijn veranderd. Van de marktfunctie van Alkmaar is weinig meer over. Als o.a. distributie- en scholencentrum is zij sterk gegroeid, doch goederen en personen gaan niet meer over het water en de tollen zijn verdwenen. De reistijd van Alkmaar naar Schagerbrug is niet langer een kwestie van uren maar van een kwartier. De oude route langs nu het Noordhollands Kanaal, de Jacob Claessensluis - bekijk vooral de wa penstenen! - en de Grote Sloot is per fiets of per auto de moeite waard. J.J. Schilstra. 604

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1984 | | pagina 6