schutting omgeven en werden daarop de stokerij, steenkolenloodsen
en een nieuwe gashouder gebouwd. Aan de kanaalzijde werd de
Helderseweg verlegd en de Texelsche Barrière afgebroken. Of er in
die tijd geprotesteerd is tegen het verleggen van straten, het afgraven
van een stuk natuurschoon en het afbreken van een poort en
bijbehorende gebouwen, is niet bekend. De raad besliste: slopen en
bouwen. In de jaren daarop volgend tot 1904, werd regelmatig
vernieuwd en veranderd.
Toch bleek de vraag naar gas te stijgen en werd besloten tot de bouw
van een nieuwe gashouder aan de Helderseweg (Gashouderstraat). In
1905 werd hiertoe overgegaan en werd er tevens een woning gezet
voor de baas-fitter. Ook deze uitbreiding bleek niet voldoende en
men besloot tot de bouw van een geheel nieuw complex aan de
Helderseweg over de spoorwegovergang voorbij de spoorweghaven.
Toch zou het nog tot 10 juli 1917 duren voor dit complex in gebruik
kon worden genomen.
De oorlog 1914-18 was hier debet aan. Ook het slopen van de
voormalige fabriek aan de Paardenmarkt heeft lang geduurd. In 1919
was het laatste gedeelte afgebroken en kon de Paternosterstraat weer
recht getrokken worden. Zoals bekend werd in 1968 het aardgas
ingevoerd en werden de gashouders overbodig: ze zijn alle uit het
stadsbeeld verdwenen. Het met veel gejuich geopende nieuwe com
plex aan de Helderseweg ging de zelfde weg op: slopen. De vroegere
sulfaatfabriek is nu garage, de rest is exit.
398