schutting omgeven en werden daarop de stokerij, steenkolenloodsen en een nieuwe gashouder gebouwd. Aan de kanaalzijde werd de Helderseweg verlegd en de Texelsche Barrière afgebroken. Of er in die tijd geprotesteerd is tegen het verleggen van straten, het afgraven van een stuk natuurschoon en het afbreken van een poort en bijbehorende gebouwen, is niet bekend. De raad besliste: slopen en bouwen. In de jaren daarop volgend tot 1904, werd regelmatig vernieuwd en veranderd. Toch bleek de vraag naar gas te stijgen en werd besloten tot de bouw van een nieuwe gashouder aan de Helderseweg (Gashouderstraat). In 1905 werd hiertoe overgegaan en werd er tevens een woning gezet voor de baas-fitter. Ook deze uitbreiding bleek niet voldoende en men besloot tot de bouw van een geheel nieuw complex aan de Helderseweg over de spoorwegovergang voorbij de spoorweghaven. Toch zou het nog tot 10 juli 1917 duren voor dit complex in gebruik kon worden genomen. De oorlog 1914-18 was hier debet aan. Ook het slopen van de voormalige fabriek aan de Paardenmarkt heeft lang geduurd. In 1919 was het laatste gedeelte afgebroken en kon de Paternosterstraat weer recht getrokken worden. Zoals bekend werd in 1968 het aardgas ingevoerd en werden de gashouders overbodig: ze zijn alle uit het stadsbeeld verdwenen. Het met veel gejuich geopende nieuwe com plex aan de Helderseweg ging de zelfde weg op: slopen. De vroegere sulfaatfabriek is nu garage, de rest is exit. 398

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1981 | | pagina 4