Boekbespreking "EEN SLAAFSCH EN ONGEZOND BEDRIJF" //"\A Waarschijnlijk is de trekschuit uit nood geboren. Een schipper die VV niet wilde wachten tot de wind zou draaien naar een gunstige hoek, spande een paard voor zijn schuit. Hijzelf nam het roer en zijn zoon mende het paard. Er is natuurlijk een eenvoudiger variant denkbaar. De schipper die zich geen paard kon veroorloven, nam zelf het roer en liet de schuit trekken door een knecht." Dit is de eerste alinea van het lezenswaardig proefschrift dat John Dehé in 2005 schreef over de geschiedenis van het openbaar vervoer in Waterland. De nadruk van de studie ligt op de trekschuit. Het museum heeft dit boek in haar bibliotheek opgenomen. De trekschuit is in Waterland meer dan 200 jaar het belangrijkste middel van (openbaar) vervoer geweest. En dat is niet verwonderlijk in een land dat zo verbonden is met wind en water. Vanaf 1660 kent Waterland een infra structuur voor trekschuit en beurtveren. Dat ontstond dankzij een samen werkingsverband tussen Amsterdam, Hoorn, Edam, Monnikendam en Pur- merend. Net als alle samen werkingsverbanden kende ook deze organisatie allerlei pro blemen: van een verdeling van de kosten en baten tot het wangedrag van een schipper die passagiers zou hebben laten staan. John Dehé schrijft een leesbaar Nederlands en dat is op zichzelf al een com pliment voor een boek dat te vens proefschrift is. John Dehé. "Een slaafsch en ongezond bedrijf"; de ge schiedenis van het openbaar vervoer in Waterland, 1630 - 1880. Hilversum, enz. 2005. De geschiedenis van liet openbaar vervoer in Waterland, 1630-1880 john dl hi bulletin 212 Museum

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2007 | | pagina 60