lis
over de
•epswerf-
i kon het
ie die in
leiend
rzekering
k
:ht over de
werfterrein
irbij iedere
hoe dieper
aan, onder
ng voor de
:en van de
Kist, waar
huisje, het
ederlandse
n Rusland
direct als
één van de
ge mensen
/aar hij vrij
st-Indische
aandam en
;n over de
s tegen de
ibouwd op
•putten een
1560/1570
aangevoerd
de oude
huisjes op
Een deel van een opgegraven
oude scheepswerf
het aflopende buitendijkse land lagen. Werven in lagen. Gebouwd van
sloophout van oude schepen die vrijwel ongefundeerd in de zachte oevers
van de Zaan werden gelegd. Na verloop van tijd ontstond uiteraard een
enorme verzakking, waarna het terrein werd opgehoogd met van alles en nog
wat: bagger, plaggen, zand, huisafval enz. En daarover heen kwam weer een
nieuwe werf. Met name in 1640 werd de Zaanoever verlegd en vond een
ophoging plaats, waarbij een veel grotere, langere helling ontstond. De oude
helling bleef dus de ondergrond voor de nieuwe.
Pieter Floore schetste een beeld van de scheepsbouw in Zaandam. Aan
het eind van de 16e, begin 17e eeuw stelde de scheeps-bouw nog niet zoveel
voor. De grote groei begon daarna, waarbij het enorme afzetgebied -
Amsterdam had veel nodig! - een grote rol speelde. In het verloop van de 17e
en in 18e eeuw was de scheepsbouw een van de belangrijkste bedrijfstakken
in de Zaanstreek. Het hoogtepunt viel in de periode 1686-1699. In de
perioden 1710-1725 en 1740-1754 vond er een geleidelijke terugval plaats.
Het belangrijkste type
83