f
t
L
-4<
f
c:
olt
OZXk.
Dee
I
vele
wag
en
boo
Vanaf 1900 koz(
Omstreeks 1900 kwam er via een stoomtramstation verbinding met de lijn en e
Alkmaar-Amsterdam. In die tijd werd ook een groot deel van het weiland in met
de Eilandspolder zwartgemaakt voor tuinbouwgrond waardoor een deel van I
de bevolking hard werkend en lange dagen makend als tuinder een bestaan waa
vond. Naast tuinbouw en veeteelt vinden velen een bestaan in transport- forrr
bedrijven, ambachtsbedrijven, aannemers en winkels met een klantenkring in boni
de wijde omgeving. toev
Door de makkelijke bereikbaarheid via busverbindingen en verkeer met
de steden en het grote aantal distributiebedrijven werd de concurrentie
progressiever en extra verscherpt waardoor een groot percentage
dorpswinkeliers sneuvelde. Alleen de beste ondernemers wisten zich te
handhaven door het leveren van prima kwaliteit en vakmanschap.
In 1931 werd door de plaatselijke ondernemers een verzoek aan de Raad
der gemeente ingediend in verband met de landelijke winkelsluitingswet. In
dit verzoek vragen zij deze wet voor ons dorp gemeentelijk via artikel 9 te
wijzigen waardoor de winkels hier door de week van 7 uur tot 22 uur en
zondags de gehele dag open mochten zijn. Het verzoek werd bekrachtigd
door 88 handtekeningen van de toen gevestigde Rijper ondernemers. Ee
40 Museum Bu':etin
HONDENWAGEN, STAPVOETS
Dirk Rijkes bood in zijn jonge jaren z'n hulp aan bij de door griep
gevelde bakker Reek en verzorgde met de door de hond voortgetrokken
bakkerskar de ventwijk in de Beemster. Bij de verste klant, de
uitspanning op hoek middenweg - oosthuizerweg werd hem iets te
drinken aangeboden.
Terug bij de bakkerskar merkte hij dat deze meters was verplaatst en dat
de hond zich had vermaakt met een vers gebraden rollade welke op de
deksel van de regenput lag uit te dampen en waarvan alleen de touwtjes
resteerden.
Het gezamenlijke oordeel van klant en leverancier was:
EEN SLIMME HOND