Uit de pen vanJ. Pielage Schooltassen en leesplankjes Wie tegenwoordig het woord 'schooltas' in de mond neemt heeft iets heel anders voor ogen dan wat men er een paar eeuwen geleden onder verstond. In onze tijd is de schooltas meestal een rugzak die door scholieren dagelijks van huis naar school en weer terug wordt gesjouwd met vele kilo's boeken, agenda, schrijfmateriaal en dergelijke zaken. In de 19e eeuw was de situatie heel anders. De schooltas bleef in het schoollokaal en bevatte het materiaal dat dagelijks nodig was, zoals een leitje en griffeldoos, sponzendoos en soms ook een ganzenveer die door de meester was aangesneden. De 'tassen' van toen waren rechthoekige houten kistjes met schuifdeksel. Omgekeerd op de knieën gelegd vormden ze een ondergrondje voor de lei of schrijfpapier. Niet in gebruik? dan werden ze aan de wand gehangen. Eikenhouten tassen versierde men meestal met snijwerk, vurenhouten exemplaren werden fraai beschilderd en als regel voorzien van naam en jaartal. Ons museum heeft er enkele in de collectie. Het onderwijssysteem in die jaren verschilde sterk van het huidige. De schoolmeester troonde op zijn katheder, met in het lokaal een groot aantal kinderen, die ieder voor zich bezig waren met de leersof waar ze aan toe waren. Ieder op zijn beurt werd naar voren geroepen om overhoord te worden, één of tweemaal daags. Het ging vooral om spellen, schrijven en cijferen. Van klassieke uitleg of onderricht was geen sprake. Daarvoor waren de groepen te groot en uiteenlopend. Groepen van 80 of meer kinderen waren geen uitzondering. Er was ook geen vorm van landelijke regeling. De organisatie was van gemeente tot gemeente verschillend. In het jaar 1806, nu 200 jaar geleden, werd door het dorpsbestuur een 'Reglement, Ordre en Instructie voor den Schoolonderwijzer' uitgevaardigd. Daarin waren ondermeer de schooltijden geregeld: 's morgens van half negen tot elf uur en 's middags van een tot half vier. In de wintermaanden was er in de avonduren voor oudere leerlingen gelegenheid tot onderwijs in Italiaans boekhouden (boekhouden volgens een toen gebruikelijke Italiaanse methode) en stuurmanskunst. Voor De Rijp, met zijn handel, negotie en scheepvaart was dit extra van betekenis. Het kaarslicht dat dan brandde moest door de leerlingen bekostigd worden. 222 Museum Bulletin

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 42