Een muur door De Rijp
Het verhaal van Hans Keuning uit Zeijen. Hij is u bekend uit vorige nummers
van de Chronyke.
We herinneren ons nog goed de Berlijnse Muur, die decennia lang
probeerde twee denksystemen uit elkaar te houden. En ondanks het
feit dat iedereen nu weet dat een muur op die basis gebouwd geen stand kan
houden zien we in Israël hetzelfde verschijnsel weer. Hoewel ze gebouwd
worden op grond van het argument zelfverdediging is in feite intolerantie de
dieperliggende oorzaak.
Vooral de laatste tijd - nu er zoveel te doen is over de vraag of er wel of
geen tolerantie bij de autochtone Nederlanders ten aanzien van hun
allochtone landgenoten is - denk ik nog wel eens terug aan mijn jeugd in De
Rijp. Dat waren de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Wie weet nu nog hoe
er een symbolische muur dwars door De Rijp liep? Het mag zo zijn dat er in
ons land minder tolerantie bestaat tussen de islamieten en een deel van de
rest van de bevolking dan we wel zouden willen, het was in die tijd niet veel
beter tussen katholieken en niet-katholieken in ons dorp. En in meerdere
dorpen in Noord-Holland!
De scheidslijn was streng getrokken door de pastoor en dat had veel
gevolgen.
Pastoor en episcopaat
Het was de tijd dat Noord-Holland door het episcopaat tot missiegebied
was verklaard en er alles aan gedaan moest worden om het katholieke
volksdeel te versterken. Iedere katholiek moest daar aan meewerken. Zo
werd er bijvoorbeeld aan de Jisperweg in de Noord-Beemster midden tussen
de weilanden een opvallende grote kerk gebouwd met daarnaast een klooster
met de bedoeling dat er op die manier een soort katholieke enclave zou
worden gevormd. En uit een andersoortig begrip van een maakbare
samenleving hield de pastoor nauwlettend bij of er zich nieuwe katholieke
gezinnen in de buurt vestigden en of er wel genoeg nieuwe borelingen
kwamen of wel op stapel stonden. Hoe ging het in De Rijp?
In De Rijp
In De Rijp ging het niet veel anders toe. Er werd een eigen school naast de
bestaande openbare gesticht, zodra die mogelijkheid er kwam en de
katholieke ouders werden door de pastoor min of meer geprest hun kinderen
daar te laten inschrijven. Het hoofd der school meester Put zorgde er zelf
125