hebben een groot voordeel. Het zijn uiterste efficiënte handleidingen bij de politieke keuze. Het is niet nodig om alle informatie moeizaam te verwerken en op basis daarvan toch nog in twijfel te beslissen. De ideologie wijst uit wat het gepaste standpunt is. Een levensbeschouwing is een algoritme, een rekenregel, voor het maken van politieke keuzes. Mocht er toch nog een aarzeling resten, dan kunnen de weifelaars terecht bij ideologische specialisten die hun geestverwante cliëntèle de juiste tekstuitleg leveren. De cliënten zijn bereid om aan te nemen dat de experts, als daar de tijd voor was, hun de goede gronden van hun goede raad zouden kunnen uitleggen, maar kortheidshalve zien zij daar nu van af. Dit vertrouwen is de rationele basis van het gezag dat artsen, geestelijken, advocaten en ook politieke voorgangers hebben. Het bespaart de cliëntèle immers de jarenlange studie en de wekenlange naspeuringen die nodig zijn om zelf tot een ge'undeerd oordeel te komen. Ideologie en leergezag zijn dus efficiënte surrogc 'en voor een zelfstandige beslissing. Vallen de ste.in van ideologie en de toeverlaat van het gezag weg, dan moeten mensen alles zelf uitzoeken. Ook dan resten hun nog twee werkwijzen. De eerste berust op intuïtie (het begrip dat zichzelf niet begrijpt). De kiezers gaan dan af op hun gevoel, op mistige herinneringen, fletse indrukken, vage beginselen en vooral op de som van al hun levenservaring met de politiek. De tweede manier is eigenlijk een verbijzondering van de eerste, want de kiezers laten zich dan vooral leiden door hun inschatting van de persoonlijkheid van de leider. Intuïtie, en zeker het gevoelsmatig inzicht in andermans persoon kunnen heel doeltreffend zijn. Je weet alleen nooit wanneer. De burgers zouden zich eigenlijk over alles een mening moeten vormen. Gaan we naar Afghanistan, is het nieuwe zorgstelsel een verbetering, moeten boefjes worden uitgezet? Zonder ideologie of gezag kom je er niet uit, daar zijn al die vragen te moeilijk voor. Je kunt je door je intuïtie laten leiden of door je mensenkennis, maar het blijft gissen. Al die onzekerheid maakt veel mensen balorig. Ze willen stelligheid. En als ze die niet krijgen kunnen, raken ze van de politiek in een slecht humeur. In het uiterste geval 'zoeken ze het alsnog in de negatie': de politiek is waardeloos, de politici zijn bedriegers, de ambtenarij is corrupt, Europa is een schijnvertoning en de euro valse munterij. Het cynisme is de slimheid van degene die niets weet, die weet dat hij niets weet, die allang niet meer iets weten wil, maar die zich desondanks nooit en te nimmer wil laten bedriegen. Wat is er te doen aan dit slechte volkshumeur? Dat is weer net zo'n vraag. Veel te moeilijk om zonder levensbeschouwing of gezagspersoon te beantwoorden. Probeer het dan maar met wat gevoel, gezond verstand, een 177

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 57