fl
lede
IV
kath
rede
kom
mevi
gew<
niet-
E
belai
om
moe
De katholieke St. Bonifatius
kerk in De Rijp
'De katholieken werden tweederangs burgers'. Later werd het allemaal
weer wat makkelijker: 'het hebben van een priester was weer toegestaan en
godsdienstuitoefening was weer mogelijk, al was het dan ook tegen betaling
van recognitiegeld. Na de Franse tijd was er meer vrijheid. Het proces van de
emancipatie zou nog veel tijd in beslag nemen. Vanuit die emancipatie
gedachte ontstonden de eigen verenigingen en werd de verzuiling
gestimuleerd. Het oprichten van eigen verenigingen ging, zoals men wel
spottend zegt, tot in de geitenfokvereniging'.
Verenigingen
Een belangrijk onderdeel van de katholieke emancipatie was het
oprichten van katholieke organisaties en verenigingen. De Rijp volgde de
landelijke trend wat betreft de standorganisaties: plaatselijke organisatie van
de Hanze en de KAB naast de LTO. Het R.K. Vrouwengilde werd opgericht.
Naast de Algemene Voetbalvereniging (AW) ontstond in De Rijp DREO (De
Rijp en Omstreken), naast BATO (de algemene gymnastiekvereniging)
ontstond TIOL (Turnen Is Onze Lust). Benedictus XV ontstond als katholieke
tegenhanger van het Rijper Kleintoneel. Ook bij de operette en bij de zang
ging het zo. Meneer Pielage vermeldt nog wel dat er bij de oprichting van
TIOL 'even met de pastoor gepraat moest worden' en mevrouw Pielage sluit
niet uit dat bij de gymnastiekvereniging een 'preutser opvatting wat betreft
kleding' een rol gespeeld kan
hebben. Over het algemeen gold:
'een eigen vereniging is je van
het'. Ook speelde de angst voor
gemengde huwelijken een rol.
Vasl
K
acht
enig
han<
E
(doe
zeke
von<
boz<
mev
dat
gaai
I
boo
lope
teru
naa
is tr
niet
wer
'Ze
En
mo
136