De voorzitter uit allereerst 'zijn persoonlijk gevoelen' ten opzichte van het minderheids-standpunt van wethouder Keuning. Volgens hem is het voorstel te laat ter secretarie gedeponeerd, waardoor burgemeester en wethouders het niet heeft kunnen bespreken. Er volgt een aanval op wethouder Keuning: 'de voorzitter geeft te kennen dat het afwachten van de uiterste termijn voor het indienen van het indienen van het schriftelijk minderheidsvoorstel, doelbewust moet zijn geweest'. Wethouder Keuning reageert met de opmerking dat de aanval tegen hem is gericht. Zijn verdediging: 'het tarief C is niet te laat ingediend. De schaal was wel degelijk bekend in B en W en hij heeft B en W ook te kennen gegeven dat hij zich met geen der tarieven A en B kon verenigen, daar deze de lage inkomens nog te veel zouden belasten en dat hij daarom nog een tarief C zou indienen. Alleen de toelichting was nog niet aanwezig'. De stemming brengt de beslissing. Eerst wordt over C gestemd: verworpen met 2 tegen 5 (de heren Besse, De Boer, De Jong, Blokdijk en Noë). Dan over B: aangenomen met 5 tegen 2 (de heer Stubenitsky en wethouder Keuning). Ging het bij de schoolgeldverordening om de mensen met de laagste inkomens ook bij de volgende affaire, 'de steunregeling voor werkloze arbeiders', komen veel sociale aspecten aan de orde. De steunregeling voor werkloze arbeiders In vergadering van 14 september 1932 wordt over de 'steunregeling voor werkloze arbeiders' gesproken. Om zo'n regeling is gevraagd door de districtsbestuurder in Alkmaar van de Nederlandse R.K. Volksbond en door Nederlandse R.K. Volksbond afdeling De Rijp. Het college van burgemeester en wethouders blijkt er zelf ook al aan gedacht te hebben. De heer De Boer is pas in laatste instantie voor een steunregeling. Er is toch genoeg werk (sportterrein, verbetering van de weg 'op het Zuid') wat gedaan kan worden. En de regering geeft steun via de werkverschaffing. Waarom moeten we de arbeiders naar beneden halen. Het gros van de arbeiders heeft werk genoeg. Hij kan dan ook de werkwijze van het tegenwoordig college niet bewonderen. Bovendien kan er veel voor het vreemdelingenverkeer worden gedaan'. De voorzitter antwoordt als volgt: 'burgemeester en wethouders willen de arbeiders niet drukken. De steunregeling moet gezien worden als een noodmaatregel, om de belangen van de arbeiders te dienen naast eventuele werkverschaffing. Zo gauw er werk in zicht is, wordt de steunregeling niet toegepast'. Hierna volgt een deel van de regeling. 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 27