een openbare
n leden van de
Rijp overleden
e Rijp B-1404,
•jwd in De Rijp
in 1989 werd
)slag gebruikt:
Hooijberg drie
genomen. De
us gedwongen
thuis - zonder
in de zaak.
geleverd in de
:n werden aan
n allemaal met
greep geladen
om te helpen.
5 Tijd aan de
vrachtwagen,
nd reed en een
wagen werden
leze wijze reed
Spar naar de
erg (geb. 1939)
ien van Siem
'een typische
na de Tweede
jaar bij garage
Hooyberg op
lussen naar de
Ier. Omdat het
terhalers' gaan
Deze touringcar van Hooyberg's Tours kreeg een 'eervolle vermelding op het Concours
d'Elegance te Noordwijk (1955). Het onderstel (met motor) kwam van Mercedes.
Daarop had de firma Domburg uit Montfoort een carrosserie gebouwd.
Het overvloedige chroomwerk was met de hand gemaakt. De eerste rit van deze bus
ging naar Solingen, met het accordeonorkest van Gerbrand Hop.
- Wie hadden er auto's in De Rijp? De artsen Wegdam en Schermerhorn,
veearts Sieswerda, varkenshandelaar Jan de Lange (een blauwe Willys). Zij
stalden allen hun auto bij Hooijberg. Verder vrachtrijders Molenaar, Spaar-
man, eenmansbodebedrijfje Jac. Smit, transportonderneming Beumer,
garagebedrijf Van Voorden, taxibedrijf Molenaar.
- In 1946 kregen de artsen Wegdam en Siem Schermerhorn een nieuwe auto:
een Ford Anglia. Ook kreeg pastoor Cammens een auto: een zwarte Peugeot
304.
- Hooyberg bouwde zelf een vrachtwagen: een origineel chassis, een door
hem zelf gereviseerde V-8 motor, een cabine van een Verkade-wagen en een
door Dirk Ent getimmerde laadbak. Bij dat timmerwerk hielpen twee
politieke delinquenten (NSBers) uit Fort Spijkerboor mee. Jan en Piet
Kostelijk verfden de wagen licht- en donkergroen, net als de Hooijberg
bussen van voor de oorlog.
[NNC, 1975 (Bij ons in De Rijp); Een nieuwe Chronyke 9(1992)63].
161