een openbare n leden van de Rijp overleden e Rijp B-1404, •jwd in De Rijp in 1989 werd )slag gebruikt: Hooijberg drie genomen. De us gedwongen thuis - zonder in de zaak. geleverd in de :n werden aan n allemaal met greep geladen om te helpen. 5 Tijd aan de vrachtwagen, nd reed en een wagen werden leze wijze reed Spar naar de erg (geb. 1939) ien van Siem 'een typische na de Tweede jaar bij garage Hooyberg op lussen naar de Ier. Omdat het terhalers' gaan Deze touringcar van Hooyberg's Tours kreeg een 'eervolle vermelding op het Concours d'Elegance te Noordwijk (1955). Het onderstel (met motor) kwam van Mercedes. Daarop had de firma Domburg uit Montfoort een carrosserie gebouwd. Het overvloedige chroomwerk was met de hand gemaakt. De eerste rit van deze bus ging naar Solingen, met het accordeonorkest van Gerbrand Hop. - Wie hadden er auto's in De Rijp? De artsen Wegdam en Schermerhorn, veearts Sieswerda, varkenshandelaar Jan de Lange (een blauwe Willys). Zij stalden allen hun auto bij Hooijberg. Verder vrachtrijders Molenaar, Spaar- man, eenmansbodebedrijfje Jac. Smit, transportonderneming Beumer, garagebedrijf Van Voorden, taxibedrijf Molenaar. - In 1946 kregen de artsen Wegdam en Siem Schermerhorn een nieuwe auto: een Ford Anglia. Ook kreeg pastoor Cammens een auto: een zwarte Peugeot 304. - Hooyberg bouwde zelf een vrachtwagen: een origineel chassis, een door hem zelf gereviseerde V-8 motor, een cabine van een Verkade-wagen en een door Dirk Ent getimmerde laadbak. Bij dat timmerwerk hielpen twee politieke delinquenten (NSBers) uit Fort Spijkerboor mee. Jan en Piet Kostelijk verfden de wagen licht- en donkergroen, net als de Hooijberg bussen van voor de oorlog. [NNC, 1975 (Bij ons in De Rijp); Een nieuwe Chronyke 9(1992)63]. 161

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 45