ch uit vader's Delangrijk deel wat hi] tot in van achter het reizen met de et een groep en groeien en eropbouw-bus iddeld is elke et bedrijf circa iat een aantal op heeft zitten :egt het dat de er uit te druk- ige sfeer, dank "Die trips van eerden we zelf p koffie toe". ntacten leggen rordt niets aan ïoort bij Siem ;erssituaties in :hauffeurs voor ioe hij er moet ok als ik er een ren bestaande ie ook al jaren j aarden, weten e trips met de zegd, maar die m van clubs, Het busbedrijf draait echter niet alleen op vakantiereizen en dagtrips. Het Nederlands Operakoor en het Concertgebouworkest, om maar eens een paar andere klanten te noemen, laten zich voor hun toernees ook door Hooyberg's Tours vervoeren. En dan is er al sinds vele jaren de 'goklijn': een paar maal per week de rit naar het Casino in Knokke, die wordt gemaakt in opdracht van een organisatiebureau in Amsterdam. Het zijn zo maar een paar facetten van de dienstverlening waartoe ook nog het personeelsvervoer, o.a. van Insulinde te Middenbeemster, moet worden gerekend. Dit totaal van de dienstverlening heeft er langzamerhand toe geleid dat er ook in de wintermaanden werk is voor de chauffeurs. Wie er niet voor een rit op uit hoeft, doet mee in het onderhoud van de bussen, de 'tak van dienst' waarin Niek Hooyberg de scepter zwaait. Kun je, wil je Het garagebedrijf -doorsmeren, reparatie en onderhoud van particuliere wagens- staat sinds enige jaren onder leiding van chef-monteur Gerrit Akkerman.* Zo zijn de taken verdeeld, maar niet zó strak of de een springt wel eens voor de ander in. De boekhouder voert desnoods een taxirit uit, de administrateur van het reisbureau klimt als het nodig is achter het stuur van een bus om een groep weg te brengen of te halen. Omdat het moet? Dat is nu juist het typerende in het hele bedrijf: er 'moet' nooit iets. Alles gaat op basis van 'Kun je, wil je?' Aan het 'op tijd, schoon en netjes' waarmee vader Dirk Hooyberg het bedrijf bouwde, hebben de broers hun eigen aanpak toegevoegd. Dat is: zeven dagen van de week alle aandacht voor de zaak en de mensen in de zaak en op zondagen in de stille tijd af en toe een paar uurtjes op de bus om het personeel er niet mee lastig te vallen. Dat is: blijven uitzien naar mogelijkheden tot verbetering van de dienstverlening, bijvoorbeeld door het creëren van vaste opstapplaatsen voor de trips en ex cursies. Het is een voortdurend de grote zaken in het oog houden en de kleine niet veronachtzamen. Met die instelling bereikt Hooyberg's Reisbureau dat, terwijl op tal van punten in het bedrijfsleven de economie wat stagneert, de passagiersomzet met 15 procent is toegenomen bij 2 jaar. Een uit Amsterdam afkomstige nieuwkomer in De Rijp heeft zijn respect voor deze onderneming in dit dorp eens uitgedrukt in een bewonderend: "Dat bedrijf loopt als een trein." Geen slechte vergelijking. Immers: ook een trein loopt niet vanzelf. C. Booy Volgens Dick Hooijberg gaat het hier om Klaas Akkerman. 157

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 41