kwamen de vrachtauto's en Chevrolets, die vierkante dozen, en de Citroen-
klaverblaadjes. Daar heb ik er ook heel wat van verkocht."
Eerste bus
"In 1935 kocht ik de eerste bus, van De Goede in Dirkshorn. Een Citroen.
Die hebben we helemaal opgeknapt, netjes geschilderd en toen 'ie klaar
stond dacht ik: "Voor de zondag ga ik een ritje uitschrijven en dan gaan we
rijden". Maar nog voor de zondag verkocht ik hem, aan Herman Beemster
van Avenhorn, de latere directeur van 'De Magneet'. Ik pakte graag de eerste
winst.
Of ik toen de smaak te pakken kreeg, dat weet ik zo precies niet, maar in
1936 heb ik een nieuwe bus laten maken. Ik kocht een compleet chassis voor
f 1900 en liet er bij Boonacker in Oudkarspel, een wagenmaker zoals we het
toen nog noemden, een carrosserie op bouwen. Het was een heel mooie, nog
grotendeels van hout. Kant en klaar kostte hij f 4700. Daarmee ben ik
regonnen te rijden als toerwagenondernemer."
eerste
van De Rijp.
k Hooijberg,
immerman.
erhuurwagen
as m'n eerste
ijp, maar die
ik graag wat
l verhandeld,
laaide ze uit
heb ze soms
zo tussen de
ssen de één-
erde ik in De
vlucht. Later
Dirk Hooijberg in zijn eerste auto, een zespersoons Fiat Landaulette. Ervoor van links
naar rechts Dirk Veenman, mevrouw Keizer, mevrouw Veenman-van der Stelt,
mevrouw T. Marrees-Laan, de heer Herke Marrees en de heer Jb. Keizer. Dit clubje uit
De Rijp ging in 1924 voor f45 een dagje met Hooyberg uit naar 't Gooi.
149