kwamen de vrachtauto's en Chevrolets, die vierkante dozen, en de Citroen- klaverblaadjes. Daar heb ik er ook heel wat van verkocht." Eerste bus "In 1935 kocht ik de eerste bus, van De Goede in Dirkshorn. Een Citroen. Die hebben we helemaal opgeknapt, netjes geschilderd en toen 'ie klaar stond dacht ik: "Voor de zondag ga ik een ritje uitschrijven en dan gaan we rijden". Maar nog voor de zondag verkocht ik hem, aan Herman Beemster van Avenhorn, de latere directeur van 'De Magneet'. Ik pakte graag de eerste winst. Of ik toen de smaak te pakken kreeg, dat weet ik zo precies niet, maar in 1936 heb ik een nieuwe bus laten maken. Ik kocht een compleet chassis voor f 1900 en liet er bij Boonacker in Oudkarspel, een wagenmaker zoals we het toen nog noemden, een carrosserie op bouwen. Het was een heel mooie, nog grotendeels van hout. Kant en klaar kostte hij f 4700. Daarmee ben ik regonnen te rijden als toerwagenondernemer." eerste van De Rijp. k Hooijberg, immerman. erhuurwagen as m'n eerste ijp, maar die ik graag wat l verhandeld, laaide ze uit heb ze soms zo tussen de ssen de één- erde ik in De vlucht. Later Dirk Hooijberg in zijn eerste auto, een zespersoons Fiat Landaulette. Ervoor van links naar rechts Dirk Veenman, mevrouw Keizer, mevrouw Veenman-van der Stelt, mevrouw T. Marrees-Laan, de heer Herke Marrees en de heer Jb. Keizer. Dit clubje uit De Rijp ging in 1924 voor f45 een dagje met Hooyberg uit naar 't Gooi. 149

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 33