mijn eerste werkplaats en op de dag
van de opening stond er ook al een
huurwagen klaar. Van een taxi sprak
je toen niet. Het was een Fiat, een
zespersoons Landaulette. Hij kostte
me precies duizend gulden, tweede
hands. Hij was afkomstig van een
villa uit Wassenaar. Er stond nog een
deftig wapen op.
Veel handtekeningen
"Of daar klandizie voor was in De
Rijp? Ja, dat ging. Meneer Meijer, de
directeur van de maatschappij
toendertijd, van de tram halen voor
één harde gulden. Af en toe een ritje
met notaris Luyckx. Er zijn een
heleboel officiële stukken met mijn
handtekening er op. Dan fungeerde ik
als getuige. Dat gaf óók nog een
gulden. Voor reparaties rekende ik in
die tijd een kwartje per uur. Dat was
geen geld natuurlijk, maar doordat ik
van alles deed kon het. Na verloop
van tijd kon ik een knechtje in dienst
nemen en om het goedkoop te
houden namen we hem ook in de kost. Er kwam een tweede verhuurwagen
bij. Nee, veel auto's had je toen nog niet. Dokter Van Leeuwen was m'n eerste
garageklant. De firma Nat was de eerste autobezitter in De Rijp, maar die
repareerde alles zelf. Ik deed niet alleen reparaties maar ook graag wat
handel."
Dirk Hooijberg bouwt zijn eerste
garage aan het Zuideinde van De Rijp.
V.l.n.r. Grietje Kroone, Dirk Hooijberg,
Siem Hooijberg(?) en een timmerman.
T-Fords en A-Fords
"De tijd van de T-Fords kwam. Daarvan heb ik er heel veel verhandeld.
Toen de A-Fords. Daar heb ik er ook veel van gehad. Ik haalde ze uit
Rotterdam, bij een joodse handelaar, in de jaren 1930, '31. Ik heb ze soms
wel verkocht met maar 2 knaken winst. Die T-Fords deden zo tussen de
vierhonderd en de zeshonderd gulden. De A-Fords deden zo tussen de één-
en tweeduizend. Ik verkocht ze overal heen. Elke week adverteerde ik in De
Autokampioen, steeds met aanbiedingen. Dat nam een aardige vlucht. Later
148