mijn eerste werkplaats en op de dag van de opening stond er ook al een huurwagen klaar. Van een taxi sprak je toen niet. Het was een Fiat, een zespersoons Landaulette. Hij kostte me precies duizend gulden, tweede hands. Hij was afkomstig van een villa uit Wassenaar. Er stond nog een deftig wapen op. Veel handtekeningen "Of daar klandizie voor was in De Rijp? Ja, dat ging. Meneer Meijer, de directeur van de maatschappij toendertijd, van de tram halen voor één harde gulden. Af en toe een ritje met notaris Luyckx. Er zijn een heleboel officiële stukken met mijn handtekening er op. Dan fungeerde ik als getuige. Dat gaf óók nog een gulden. Voor reparaties rekende ik in die tijd een kwartje per uur. Dat was geen geld natuurlijk, maar doordat ik van alles deed kon het. Na verloop van tijd kon ik een knechtje in dienst nemen en om het goedkoop te houden namen we hem ook in de kost. Er kwam een tweede verhuurwagen bij. Nee, veel auto's had je toen nog niet. Dokter Van Leeuwen was m'n eerste garageklant. De firma Nat was de eerste autobezitter in De Rijp, maar die repareerde alles zelf. Ik deed niet alleen reparaties maar ook graag wat handel." Dirk Hooijberg bouwt zijn eerste garage aan het Zuideinde van De Rijp. V.l.n.r. Grietje Kroone, Dirk Hooijberg, Siem Hooijberg(?) en een timmerman. T-Fords en A-Fords "De tijd van de T-Fords kwam. Daarvan heb ik er heel veel verhandeld. Toen de A-Fords. Daar heb ik er ook veel van gehad. Ik haalde ze uit Rotterdam, bij een joodse handelaar, in de jaren 1930, '31. Ik heb ze soms wel verkocht met maar 2 knaken winst. Die T-Fords deden zo tussen de vierhonderd en de zeshonderd gulden. De A-Fords deden zo tussen de één- en tweeduizend. Ik verkocht ze overal heen. Elke week adverteerde ik in De Autokampioen, steeds met aanbiedingen. Dat nam een aardige vlucht. Later 148

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 32