De lezing van Prof. Visser in de Noordeinder Vermaning Op woensdag 11 mei organiseerde de Stichting Noordeinder Vermaning samen met de Oudheidkundige Vereniging 'Het Schermereiland' een lezing die gehouden werd door Prof. Dr. Piet Visser. De titel was record-lang: Van Compasmennisten, Schedemakers en Komenjansvolk tot Waterlanders, Vlamingen en Friezen. Het 'Babel de Weder-dooperen' in Noord-Holland boven het IJ (ca 1530-1630). De heer Visser had zijn lezing verdeeld in de volgende onderdelen: de kerkelijke situatie voor de komst van het doperdom, gevolgd door het beginnende doperdom rond 1530. Daarna de periode van Menno Simons waarin sprake was van een strenge vervolging, gevolgd door de vele splitsingen. Daarna de periode van 'gedoogd worden' en tenslotte de periode van de assimilatie. Aan de vooravond van het doperdom De nieuwe protestante geluiden bereikten Nederland vanuit Noord- Duitsland, via het scheepvaartverkeer met Emden, Hamburg en Dantzig/ Baltische Staten. In 1517 had Luther een nieuw kerkgenootschap gesticht dat afstand nam van de aflaat-praktijken van Rome en andere misstanden, zoals gehuwde priesters. Via Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen kwamen de nieuwe ideeën binnen. Op de Latijnse scholen in Hoorn en Alkmaar (met rector Laurens Jacobsz Zas) werd veel hervormingsgezinde lectuur gelezen. Leider van de reformatie werd Cornelis Cooltuyn, ook wel de vader van de Hollandse reformatie genoemd. Krommeniedijk was één van de ketterse broeinesten, waar pastoor Cornelis Pietersz onderdak verleende aan de ui Leiden gevluchte blinde dissenter Dirck Allaertsz. 'Berucht' waren ook Hoorr (met vice-pastoor Jan Cornelisz Winter) en Monnickendam. Ook protester van leken tegen de beeldenverering, het aflaatsysteem en altaarsacrament, dc eucharistie waarin de ouwel het lichaam van Christus zou representeren kwamen op gang. Spottend betitelden de leken de hostie wel als Broodgod of Jan Meel. Tot de nieuwsgezinden hoorden de 'luthersen' en de 'sacramentariërs' leken en priesters die door hun protesten de kerk van Rome van binnenuit wilden veranderen en die niet per se de oude kerk wilden verlaten. Zi verwierpen alle uiterlijkheden waar Rome zo sterk in was: brood was gewooi i brood. Zo was het ook met het eerste geloofsslachtoffer in de noordelijke Nederlanden, Wendelmoet Claesdochter, uit Monnickendam die in 1527 werd gearresteerd en om het leven gebracht omdat ze over het heilig oliesel had beweerd: dattet goet is op salaet oft u schoenen daer mede te smeeren. 136

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 20