Lezing van Prof. Visser in de Noordeinder Vermaning TT ierbij nodigen de besturen van de Stichting Noordeinder Vermaning en L 1 de Oudheidkundige Vereniging 'Het Schermereiland' u uit voor het bijwonen van een lezing die gehouden wordt door Prof. Dr. P. Visser op woensdag 11 mei in de Noordeinder Vermaning. De lezing begint om 20.00 uur en de toegang is gratis. Prof. Visser is van huis uit neerlandicus. Lange tijd is hij conservator van de afdeling Kerkelijke Collecties van de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam geweest en hoofdconservator van de bijzondere collecties. Nu is hij docent in de geschiedenis van de doopsgezinden aan het Doopsgezind Seminari um wat samenwerkt met de Vrije Universiteit in Amsterdam. Veel heeft hij gepubliceerd over de geschiedenis van de doopsgezinden, onder andere het boek 'Doopsgezinden en de Gouden Eeuw van De Rijp'. Wij bevelen de lezing van harte aan. Komt in groten getale!! Prof. Visser heeft ons een korte samenvatting van de lezing toegestuurd die u hieronder aantreft. Namens de beide besturen, Weyert de Boer en Dick Mantel. Van Compasmennisten, Schedemakers en Komenjansvolk tot Waterlanders, Vlamingen en Friezen. Het 'Babel der Weder-dooperen' in Noord-Holland boven het IJ (ca. 1530-1630). Piet Visser, hoogleraar geschiedenis van het doperdom aan de Vrije Universiteit en het Doopsgezind Seminarium te Amsterdam, staat in zijn lezing op 11 mei a.s. stil bij de opkomst van het doperdom in de Zaanstreek, Waterland en het gebied rond Alkmaar. Hij vertelt hoe de ideeën van Melchior Hoffman, de vader van het Nederlandse anabaptisme, in deze drassige en waterrijke contreien van meet af aan een vaste bodem vonden; hoe tal van nuchtere Noord- Hollanders door de 'geest gedreven' werden om deelgenoot te worden van het Nieuwe Jeruzalem in Jan van Leyden's Münster; hoe het sindsdien ketter jager Reynier Brunt vanuit Monnickendam maar niet lukte om de lidmaten van deze 'verderfelicke seckte' uit te roeien, omdat zij met hun 'scuyten doer hoer wateringen' telkens wisten te ontvluchten. Deze regio is belangrijk geweest voor de verdere ontwikkeling van het doperdom in Nederland. Naar mate de geloofsvervolging, die honderden slachtoffers vergde, verminderde en de doopsgezinden in relatieve rust zich een plek in de maatschappij konden toe-eigenen, raakten deze volgelingen van de vredelievende leer van Menno Simons echter onderling steeds meer verdeeld. Tot spot van de (calvinistische) buitenwacht, die de doperse splijtzucht al spoedig meesmuilend betitelde als het 'Babel der Weder-dooperen'. Deze geschiedenis is eigenlijk een verhaal van alle tijden, over hoe religieuze, culturele of etnische minder heden een plek moeten veroveren in een andersdenkende maatschappij. 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 23