Rond 1625 was nog een nieuw procédé ingevoerd. Door het in heet water week te maken, kon het balein in koperen vormen of onder stempels worden gelegd en met ijzeren handpersen tot o.a. medaillons worden gevormd. Na de lste wereldoorlog werd het balein verdrongen door stroken van buigzaam staal en rotan. Na de 2de wereldoorlog kwam er door de grote schaarste aan olie en andere producten nog een opleving in de walvisvaart. Er werd een Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart N.V. te Amster dam opgericht. Met een verbouwd Zweeds motorschip, dat men de Willem Barendsz I noemde, werd op 27 oktober 1946 met de vangst begonnen. Het schip was 10.635 bruto registerton en werd vergezeld door moderne jagers. Na de lste wereldoorlog werd het balein verdrongen door stroken van buigzaam staal en rotan. Na de 2de wereldoorlog kwam er door de grote schaarste aan olie en andere producten nog een opleving in de walvisvaart. Er werd een Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart N.V. te Amsterdam opgericht. Met een verbouwd Zweeds motorschip, dat men de Willem Barendsz I noemde, werd op 27 oktober 1946 met de vangst begonnen. Het schip was 10.635 bruto registerton en werd vergezeld door moderne jagers. Zo ging men jagen op de walvis nabij de Zuidpool. Het ging zo best, dat op 3 november 1953 de lste kielplaat werd gelegd voor de Willem Barendsz II groot 26.830 bruto register ton. De bouwkosten waren 33 miljoen. Het is feest op Schiermonnikoog, op 2 augustus 1951. j Het monument van walviskaken wordt onthuld. Een cadeau van de eilander Klaas Visser, de kapitein van de Nederlandse walvisvaarder Willem Barendsz. 148 Museun Bu

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 48