Houten huizen
Walvisvaart
Haringvisserij
Doopsgezinden
Vervolgens was samen met ontwerpbureau Tekst Uitleg een ontwerp voor
de inrichting gemaakt. Wij wilden het karakteristieke houten gebouw en het
erf weer zoveel mogelijk een oorspronkelijke en vriendelijke uitstraling
geven. Daardoor kon het gebouw in de opstelling onderdeel van het verhaal
worden. Bij de inrichting zouden we de objecten centraal stellen: niet
volproppen maar vooral ook niet te weinig voorwerpen. De bezoeker zou een
zeker 'schatkamergevoel' moeten krijgen. Ook wilden we geen rondzwer
vende geluiden van audiovisuele programma's in de ruimte; alleen voor de
beide introductieprogramma's -vertoond in een aparte ruimte- zouden we
een uitzondering maken.
Voor de vaste opstelling koos de commissie voor de volgende
combinatiethema's: Haringvisserij walvisvaart, Houten huizen branden,
Arm rijk, en Molens Leeghwater. Daarnaast zou aandacht aan de rol van
de doopsgezinden besteed worden. Dit concept werd uitgewerkt door Jenny
Mulder en mij. Wij selecteerden de voor tentoonstelling in aanmerking
komende objecten en maakten gedetailleerde plaatsingslijsten, waarin per
vitrine of stuk wand aangegeven werd welke objecten daar zouden worden
geplaatst. Intussen was door de firma Joro een door Tekst Uitleg
ontworpen proefmodel van de haringvisserij-unit gemaakt en opgesteld in
het raadhuis van Graft. Dat proefmodel werd op allerlei manieren bekeken en
getest. Dat werkte heel goed uit voor de volgende units: daar waren de
kinderziektes al uit.
Tekst Uitleg ontwierp in die periode overigens ook een nieuwe huisstijl
voor het museum.
Intussen waren anderen bezig met het voorbereiden en maken van
(audio)visuele programma's. Joep Surie werkte een dozijn minipresentaties
uit. Straks kan de bezoeker op een zestal schermpjes in de opstelling een
programma van een paar minuten zien, waarin met beelden en teksten iets
wordt verteld over bijvoorbeeld Jan Jansz Weltevree, Leeghwater of de rol van
de doopsgezinden. De door Joep gemaakte scenario's en de door hem
42
Museum