Hoorn die toegang gaven tot de Ursemmerpolder, de overtoom te Avenhorn, die toegang gaf tot de Westerkogge, en de Zeswielen die overhaalde naar de polder Geestmerambacht. Al die overtomen stagneerden het scheepvaartver keer en zouden binnen de nieuwe plannen moeten verdwijnen. Het duurde tot 1926 alvorens er een besluit genomen werd, dat veel min der ver ging dan aanvankelijk voor ogen stond. Tussen 1926 en 1943 werden de plannen uitgevoerd. Het gevolg was dat knelpunten bij Rustenburg en de overtoompjes bij de Zeswielen werden opgeheven. Omdat Hoorn en het gebied eromheen, dat aanvankelijk onderdeel uit maakte van de kanalisatieplannen van de Westfriesche Kanaalvereeniging, er toch buiten viel, bleef de overhaal bij Avenhorn nog tot 1956 gehandhaafd. Wel waren inmiddels de houten raderen vervangen door een lier en was de helling voorzien van een rail, waardoor de bootjes op een minder inspannen de wijze over de dijk gehaald konden worden. De verbetering van de infrastructuur van de waterwegen had voor het scheepvaartverkeer niet de grote gevolgen, die men ervan verwachtte. Inmid dels was er een geduchte concurrent opgekomen: het vrachtverkeer over de weg. Overtomen zijn inmiddels bijna allemaal uit het landschap verdwenen. Bij Venhuizen is er een herbouwd en bij Broekerhaven staat een soort scheeps- lift, die ook als overhaal wordt betiteld. We zullen het moeten doen met de paar foto's van de laatste overtomen, waardoor we ons een, zij het beperkt, beeld kunnen vormen van een in vroe ger dagen voor de scheepvaart heel gebruikelijk verschijnsel. 'Varen we naar de overtoom' is voorgoed verleden tijd! Francis van Zon - Christoffels De tentoonstelling is nog te bezoeken van 1 april t/m 31 oktober 2004 in de Museummolen, Noordervaart 2 te Schermerhorn. Dagelijks geopend van 10.00 - 17.00 uur. Bronnen: Gegevens voor deze tentoonstelling werden voornamelijk ontleend aan: D. Aten:' Als het Gewelt comt..'Politiek en economie in Holland benoorden het IJ, 1500- 1800. Hilversum 1995. D. Aten: 'Stedelijke handelspolitiek. Alkmaar en de Beemster in de 1T en 18C eeuw' Holland Regionaal-historisch tijdschrift 24 (1992) p. 146-159 aangevuld met: H. Lambooij: Een eeuw schipperen. De omstreden kanalisatie van West-Friesland Schoorl 1991. 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 26